Minister edukacji o kończących się pracach nad zmianami w szkolnictwie zawodowym

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
Fot. Youtube.com
Fot. Youtube.com

Potrzeby pracodawców minister uznała za kluczowy powód przeprowadzenia zmian w systemie. Wśród pozostałych wymieniła m.in. niż demograficzny, skutkujący zmniejszeniem liczby uczniów w szkołach, a tym samym groźbą utraty pracy przez nauczycieli.

To wszystko powoduje, że czas kończyć dyskusję i zbudować taki system, który maksymalnie usprawni, uelastyczni wprowadzanie nowych zawodów oraz da pracodawcom możliwość pisania podstaw programowych i egzaminowania

– powiedziała minister.

Elementami systemu mają być też: zewnętrzne centra egzaminacyjne, by egzaminy zostały wyprowadzone ze szkół zawodowych; formuła kształcenia ustawicznego dorosłych, a także mechanizmy doskonalenia zawodowego nauczycieli - nieskuteczność dotychczasowej formuły ich dokształcania wytknęła w niedawnym raporcie Najwyższa Izba Kontroli. Minister podkreśliła ważną rolę pracodawców w systemie.

Potrzebne jest przekonywanie pracodawców, żeby zrozumieli, iż na całym świecie pracodawcy dokładają się do systemu szkolnictwa zawodowego. Stąd będzie też dążenie do tego, żeby pracodawcy łączyli się w fundacje, organizacje, w których członkostwo będzie obowiązkowe, i przez które będą patrzeć na system edukacji

– powiedziała Zalewska.

Jej zdaniem pójście w kierunku kształcenia dualnego, czyli łączącego teorię z praktyką, wymaga zapewnienia odpowiedniego finansowania.

Tam, gdzie jest kształcenie dualne, pracodawcy dokładają ogromne środki do tego kształcenia. W związku z tym, że w Polsce nie wszyscy pracodawcy są gotowi, musimy dać sobie chwilę czasu. Ministerstwo Rozwoju pracuje nad formułą takiej organizacji pracodawców

– dodała minister.

« poprzednia strona
1234
następna strona »

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych