Potrzeby pracodawców minister uznała za kluczowy powód przeprowadzenia zmian w systemie. Wśród pozostałych wymieniła m.in. niż demograficzny, skutkujący zmniejszeniem liczby uczniów w szkołach, a tym samym groźbą utraty pracy przez nauczycieli.
To wszystko powoduje, że czas kończyć dyskusję i zbudować taki system, który maksymalnie usprawni, uelastyczni wprowadzanie nowych zawodów oraz da pracodawcom możliwość pisania podstaw programowych i egzaminowania
– powiedziała minister.
Elementami systemu mają być też: zewnętrzne centra egzaminacyjne, by egzaminy zostały wyprowadzone ze szkół zawodowych; formuła kształcenia ustawicznego dorosłych, a także mechanizmy doskonalenia zawodowego nauczycieli - nieskuteczność dotychczasowej formuły ich dokształcania wytknęła w niedawnym raporcie Najwyższa Izba Kontroli. Minister podkreśliła ważną rolę pracodawców w systemie.
Potrzebne jest przekonywanie pracodawców, żeby zrozumieli, iż na całym świecie pracodawcy dokładają się do systemu szkolnictwa zawodowego. Stąd będzie też dążenie do tego, żeby pracodawcy łączyli się w fundacje, organizacje, w których członkostwo będzie obowiązkowe, i przez które będą patrzeć na system edukacji
– powiedziała Zalewska.
Jej zdaniem pójście w kierunku kształcenia dualnego, czyli łączącego teorię z praktyką, wymaga zapewnienia odpowiedniego finansowania.
Tam, gdzie jest kształcenie dualne, pracodawcy dokładają ogromne środki do tego kształcenia. W związku z tym, że w Polsce nie wszyscy pracodawcy są gotowi, musimy dać sobie chwilę czasu. Ministerstwo Rozwoju pracuje nad formułą takiej organizacji pracodawców
– dodała minister.
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Potrzeby pracodawców minister uznała za kluczowy powód przeprowadzenia zmian w systemie. Wśród pozostałych wymieniła m.in. niż demograficzny, skutkujący zmniejszeniem liczby uczniów w szkołach, a tym samym groźbą utraty pracy przez nauczycieli.
To wszystko powoduje, że czas kończyć dyskusję i zbudować taki system, który maksymalnie usprawni, uelastyczni wprowadzanie nowych zawodów oraz da pracodawcom możliwość pisania podstaw programowych i egzaminowania
– powiedziała minister.
Elementami systemu mają być też: zewnętrzne centra egzaminacyjne, by egzaminy zostały wyprowadzone ze szkół zawodowych; formuła kształcenia ustawicznego dorosłych, a także mechanizmy doskonalenia zawodowego nauczycieli - nieskuteczność dotychczasowej formuły ich dokształcania wytknęła w niedawnym raporcie Najwyższa Izba Kontroli. Minister podkreśliła ważną rolę pracodawców w systemie.
Potrzebne jest przekonywanie pracodawców, żeby zrozumieli, iż na całym świecie pracodawcy dokładają się do systemu szkolnictwa zawodowego. Stąd będzie też dążenie do tego, żeby pracodawcy łączyli się w fundacje, organizacje, w których członkostwo będzie obowiązkowe, i przez które będą patrzeć na system edukacji
– powiedziała Zalewska.
Jej zdaniem pójście w kierunku kształcenia dualnego, czyli łączącego teorię z praktyką, wymaga zapewnienia odpowiedniego finansowania.
Tam, gdzie jest kształcenie dualne, pracodawcy dokładają ogromne środki do tego kształcenia. W związku z tym, że w Polsce nie wszyscy pracodawcy są gotowi, musimy dać sobie chwilę czasu. Ministerstwo Rozwoju pracuje nad formułą takiej organizacji pracodawców
– dodała minister.
Strona 2 z 4
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/294768-minister-edukacji-o-konczacych-sie-pracach-nad-zmianami-w-szkolnictwie-zawodowym?strona=2