Finansowana przez Rosję kampania dezinformacyjna podsyca populizm w Europie, wykorzystując do tego kryzys migracyjny w Hiszpanii – zaalarmował w czwartek dziennik „ABC”.
Kampania jest częścią rosyjskiego programu dezinformacyjnego o nazwie „Doppelgaenger”, co z języka niemieckiego znaczy „sobowtór”. Materiały wykorzystujące kryzys migracyjny w Hiszpanii miały być wytworzone przez Agencję Projektowania Społecznego, kierowaną przez Ilię Gambaszidzego i finansowaną przez Kreml.
Gazeta dotarła do wewnętrznych dokumentów Agencji, w których zaleca się wykorzystanie danych dotyczących przybywających do Hiszpanii imigrantów „do rozpowszechniania alarmistycznych wiadomości”.
W ostatnich miesiącach Hiszpania zmaga się z dużym napływem nielegalnych imigrantów z Afryki. Kryzys dotyczy przede wszystkim Wysp Kanaryjskich, dokąd przybywa około 70 proc. wszystkich nielegalnych imigrantów docierających do Hiszpanii.
Imigranci z Afryki, Ameryki Łacińskiej i Ukrainy
Według „ABC” rosyjska sieć wykorzystuje w swojej kampanii nie tylko napływ migrantów z Afryki, ale także Latynosów, w tym Wenezuelczyków i Kolumbijczyków, korzystających z ruchu bezwizowego, oraz Ukraińców, którzy mają „kraść miejsca pracy Europejczykom”.
Karykatury przedstawiają kontynent złamany u stóp armii ludzi w turbanach i dzierżących sztylety; inna pokazuje flagę Europy z półksiężycem pośrodku. Antysemickie przesłania mieszają się z islamofobicznymi i homofobicznymi, a także antyamerykańskimi i antyukraińskimi
— przekazała „ABC”.
Rosjanie wykorzystują hasła skrajnie prawicowych i populistycznych partii w krajach europejskich, w tym hiszpańskiego ugrupowania Vox – zauważył dziennik.
Hiszpania jest jednym z celów tej kampanii, ale w przeciwieństwie do innych krajów, takich jak Niemcy, Francja czy Włochy, nie ma bezpośrednich ataków na rząd
— dodała gazeta.
W marcu USA nałożyły sankcje na dwa rosyjskie podmioty i ich szefów, Ilię Gambaszidzego i Nikołaja Tupikina, za udział w operacji wpływu we Francji, znanej właśnie pod nazwą „Doppelgaenger”. W jej ramach Rosjanie stworzyli ponad 60 fałszywych portali internetowych imitujących rzeczywiste media i instytucje państwowe, by rozsiewać dezinformację.
Wcześniej „ABC” informował również o rosyjskiej kampanii dezinformacyjnej w Meksyku, która ma na celu podsycanie napięć między Hiszpanią i krajami Ameryki Łacińskiej.
mly/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/swiat/708525-atak-rosyjskich-sluzb-na-hiszpanie-dezinformacja