Politycy polskiej opozycji mają trudności, by dorównać PiS w kampanii w internecie – pisze wydawane w Brukseli Politico, komentując kampanię wyborczą w Polsce. Zdaniem portalu wydaje się, że opozycja, w tym PO, niewiele nauczyła się od porażki w 2015 r.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Nowy spot wyborczy PiS: „Koalicja chaosu - 13 października nie ryzykuj, głosuj na Prawo i Sprawiedliwość”. WIDEO
Cztery lata temu – przypomina autorka tekstu Zosia Wanat – „wyrafinowana kampania” online pomogła PiS w dojściu do władzy.
PiS jest obecnie niestety jedyną nowoczesną partią w Polsce
— mówi anonimowo osoba zbliżona do opozycji.
Politico zwraca uwagę, że umiejętności wykorzystania internetu w kampanii w dużej mierze przypisywane są Pawłowi Szefernakerowi, sekretarzowi stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych, który nie miał jeszcze trzydziestki, gdy kierownictwo partii powierzyło mu prowadzenie działań kampanijnych online w 2015 r.
Wanat zaznacza, że działania w internecie nabrały rozpędu i były kontynuowane po wyborach.
Po szokującym zwycięstwie PiS Duda stał się pierwszą głową państwa, która transmitowała sesję pytań i odpowiedzi na Facebooku na żywo. PiS wyprzedziło również konkurencję w korzystaniu z Twittera
— przyznaje cytowana w tekście konsultantka ds. marketingu online Anna Mierzyńska.
Wicerzecznik PiS Radosław Fogiel, który nadzoruje strategię online partii w tym roku, zaznaczył, że tym razem PiS nie może korzystać już z elementu zaskoczenia, ale odpowiednio zmienił taktykę.
Czasami żartujemy, że gdyby Jarosław Kaczyński założył konto na Twitterze, byłoby to najbardziej doniosłe wydarzenie w polskiej polityce od 1989 roku
— powiedział Fogiel.
Ale nasi konkurenci również odrobili lekcje
— dodał.
Politico pisze, że analitycy są zgodni, że w niektórych obszarach opozycja dogania „maszynę online partii rządzącej”, ale zbyt wolno. Zdaniem Mierzyńskiej kampania PO ma odpowiedni zasięg, ale nie przekłada się na wyniki wyborów.
Według danych z Facebooka, na które powołuje się autorka tekstu, PO w pierwszym tygodniu września wydała cztery razy więcej pieniędzy na kampanię w internecie (ponad 68 tys. złotych) niż PiS (17 tys.).
Okazuje się, że nawet zagraniczne media widzą przewagę Prawa i Sprawiedliwości w mediach społecznościowych. Upada mit Platformy Obywatelskiej jako najsprawniejszej polskiej partii politycznej w internecie. A jeszcze 4 czerwca w Gdańsku Donald Tusk zapewniał: „Wasza telewizja publiczna, nasz internet”. Coś jednak nie wyszło.
kb/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/swiat/467342-politico-pis-goruje-nad-opozycja-w-internecie