Rząd Donalda Tuska szykuje Polakom kolejną „rewolucję” w edukacji minister Barbary Nowackiej. Chodzi oczywiście o rozporządzenie ws. likwidacji WDŻ i zastąpienia go „edukacją zdrowotną”, która niedawno wzbudziła tak ogromne kontrowersje. Zamiar likwidacji WDŻ jest nieracjonalny, konfliktujący społecznie, nieuzasadniony merytorycznie” – napisał zarząd Polskiej Federacji Ruchów Obrony Życia w liście do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska w ramach konsultacji społecznych Projektu Rozporządzenia MEN z dnia 5 lutego 2025 r.
Likwidacja przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie, który funkcjonuje od 26 lat i ma akceptowane oraz zweryfikowane podstawy programowe i podręczniki, a przede wszystkim kadrę wysoko wykwalifikowanych nauczycieli, godzi w dobro uczniów i ich przygotowanie do dojrzałych ról społecznych realizowanych w małżeństwie i rodzinie
– piszą przedstawiciele Polskiej Federacji Ruchów Obrony Życia w liście do premiera Donalda Tuska w związku z konsultacjami społecznymi rozporządzenia MEN w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy: o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
Projektowana podstawa programowa przedmiotu Edukacja zdrowotna, jest niezgodna z zapisami opiniowanego rozporządzenia i ustawą o planowaniu rodziny, z powodu eliminacji treści dotyczących m.in. roli rodziny, jej zadań i funkcji, wzajemnych więzi, miłości, narzeczeństwa i małżeństwa. Niedostatecznie podejmowana jest tematyka dotycząca pozytywnych wartości oraz brak zachęty uczniów do samowychowania i odpowiedzialności za dokonywane wybory, również w sferze seksualnej. Nie uwzględnia też zagadnień dotyczących życia człowieka w fazie prenatalnej i jego ochrony
– czytamy dalej.
Intensyfikacja napięć społecznych
W ocenie sygnatariuszy listu, likwidacja WDŻ przyczyni się do zintensyfikowania napięć społecznych, „które już teraz objawiają się w licznych manifestacjach w jego obronie oraz ponad 200 tysiącach listów skierowanych do Ministerstwa Edukacji Narodowej”.
Usunięcie z programu nauczania wspomnianego przedmiotu jest, w ocenie autorów listu, decyzją „nieracjonalną merytorycznie, organizacyjnie i ekonomicznie”.
Przedmiot ten sprawdził się (co potwierdzają badania naukowe). W szkołach jest zatrudnionych wiele tysięcy nauczycieli wykwalifikowanych do jego prowadzenia, którym grozi utrata pracy. Funkcjonują dobre podręczniki i programy.
– czytamy w liście do premiera.
Doceniamy znaczenie kwestii zdrowotnych w edukacji, ale nie ma żadnych trudności, aby dodatkowe, uzasadnione tematy zostały włączone do zakresu nauczania tych przedmiotów – to rozwiązanie prostsze, tańsze i niekonfliktowe
– wskazują autorzy.
Poniżej pełna treść listu
Warszawa, 20 lutego 2025 r.
Sz. P. Donald Tusk
Prezes Rady Ministrów
Dotyczy: konsultacji społecznych Projektu Rozporządzenia MEN z dnia 5 lutego 2025 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy: o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
1. Likwidacja przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie, który funkcjonuje od 26 lat i ma akceptowane oraz zweryfikowane podstawy programowe i podręczniki, a przede wszystkim kadrę wysoko wykwalifikowanych nauczycieli, godzi w dobro uczniów i ich przygotowanie do dojrzałych ról społecznych realizowanych w małżeństwie i rodzinie.
2. Projektowana podstawa programowa przedmiotu Edukacja zdrowotna, jest niezgodna z zapisami opiniowanego rozporządzenia i ustawą o planowaniu rodziny, z powodu eliminacji treści dotyczących m.in. roli rodziny, jej zadań i funkcji, wzajemnych więzi, miłości, narzeczeństwa i małżeństwa. Niedostatecznie podejmowana jest tematyka dotycząca pozytywnych wartości oraz brak zachęty uczniów do samowychowania i odpowiedzialności za dokonywane wybory, również w sferze seksualnej. Nie uwzględnia też zagadnień dotyczących życia człowieka w fazie prenatalnej i jego ochrony.
3. Likwidacja Wychowania do życia w rodzinie nasili napięcia społeczne, które już teraz objawiają się w licznych manifestacjach w jego obronie oraz ponad 200 tysiącach listów skierowanych do Ministerstwa Edukacji Narodowej.
4. Likwidacja Wychowania do życia w rodzinie jest nieracjonalna merytorycznie, organizacyjnie i ekonomicznie. Przedmiot ten sprawdził się (co potwierdzają badania naukowe). W szkołach jest zatrudnionych wiele tysięcy nauczycieli wykwalifikowanych do jego prowadzenia, którym grozi utrata pracy. Funkcjonują dobre podręczniki i programy. Dobrze oceniany oraz sprawdzony w praktyce przedmiot Wychowanie do życia w rodzinie miałby zostać zlikwidowany w celu wprowadzenia Edukacji zdrowotnej, która zawiera treści kontrowersyjne, wymaga nowych podręczników, a także przeszkolenia i zatrudnienia rzeszy nauczycieli.
5. W polskich szkołach problematyka zdrowotna od dawna jest obecna w podstawach programowych wielu przedmiotów, w tym m.in.: Biologii i Wychowania do życia w rodzinie. Doceniamy znaczenie kwestii zdrowotnych w edukacji, ale nie ma żadnych trudności, aby dodatkowe, uzasadnione tematy zostały włączone do zakresu nauczania tych przedmiotów – to rozwiązanie prostsze, tańsze i niekonfliktowe.
Mając powyższe na uwadze uważamy, że jedynym racjonalnym rozwiązaniem, jest kontynuacja realizacji przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie.
W imieniu Polskiej Federacji Ruchów Obrony Życia zrzeszającej 39 organizacji prorodzinnych:
Jakub Bałtroszewicz, prezes – Fundacja Jeden z Nas
ks. Tomasz Kancelarczyk, wiceprezes – Fundacja Małych Stópek
Grzegorz Nienartowicz, wiceprezes – Fundacja Ku Pełni Życia
Magdalena Bartoszewicz – Stowarzyszenie Pomocy Bliźniemu im. Brata Krystyna
Maria Gondek – Fundacja Fala Życia
Ewa Kowalewska –Klub Przyjaciół Ludzkiego Życia – HLI Polska
Rafał Szczypta – Rycerze Kolumba
oraz
Antoni Szymański – Pro Ecclesia et Populo
Do wiadomości:
Władysław Kosiniak-Kamysz – wiceprezes Rady Ministrów
Barbara Nowacka – minister Edukacji Narodowej
Środki społecznego przekazu
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/721827-likwidacja-wdz-pfroz-do-tuska-projekt-nieracjonalny