Choć w podejmowaniu przez Polaków decyzji wyborczych liczą się przede wszystkim cechy osobowościowe kandydata, jego program oraz przynależność polityczna, to nie brakuje też wyborców, którzy kierują się zasadą tzw. „mniejszego zła” – wynika z sondażu SW Research dla „Wprost”.
W badaniu pracowni SW Research dla „Wprost” respondentów zapytano nie o to, na którego kandydata oddadzą głos w nadchodzących wyborach prezydenckich, ale o to, czym kierują się przy podejmowaniu tej decyzji.
43,1 proc. respondentów zadeklarowało, że stawia krzyżyk przy nazwisku konkretnego kandydata, kierując się jego programem i obietnicami wyborczymi, a 40,4 proc. – przynależnością polityczną
— czytamy.
Na ile liczą się dla wyborców cechy osobowościowe?
W nieco mniejszym stopniu znaczenie ma przebieg i ocena kampanii wyborczej (22 proc.), jak również wystąpienia w debatach (20,7 proc.).
Dla głosujących bardzo ważne są również cechy osobowościowe kandydatów. Aż 48,5 proc. respondentów wskazało tę opcję.
24,5 proc. zwraca uwagę na prezencję osób, które chcą stanąć na czele państwa
— podkreśla „Wprost”.
Głosowanie nie tyle „za” co „przeciw”
Okazuje się, że dla wielu wyborców motywacją jest także tzw. „,mniejsze zło”. 22,5 proc. badanych wybiera danego kandydata, aby nie wygrał ktoś inny.
1,7 proc. ankietowanych wskazało inne powody niż dotychczas wymienione.
5,9 proc. deklaruje, że nie głosuje w wyborach prezydenckich.
CZYTAJ TAKŻE:
aja/Wprost.pl
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/727280-czym-kieruja-sie-polacy-podczas-wyborow-sondaz
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.