Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer zapowiedziała w piątek, że w najbliższym tygodniu projekt rozporządzenia w sprawie jednej godziny religii tygodniowo w szkołach powinien trafić do konsultacji. Oceniła, że w poniedziałek 30 września będzie już gotowy.
Wiceszefowa MEN zapytana została w piątek w TVN24, na jakim etapie są obecnie rozmowy w sprawie wprowadzenia jednej godziny religii bądź etyki w szkole.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Nowacka walczy z wierzącymi. Od przyszłego roku szkolnego tylko jedna lekcja religii. „Mam świadomość, że uderzamy w interes pewnej grupy”
Projekt do konsultacji
W najbliższym tygodniu projekt rozporządzenia w tej kwestii powinien trafić do konsultacji, żeby rzeczywiście mógł być podpisany przez panią minister edukacji Barbarę Nowacką do końca br. i żeby mógł wejść w życie 1 września 2025 r.
— poinformowała Katarzyna Lubnauer.
Myślę, że w poniedziałek będzie gotowe
— dodała.
Powiedziała, że „projekt zakłada jedną godzinę religii tygodniowo”.
Po drugie chcemy, żeby religia była przed lub po godzinach lekcji obowiązkowych
— zaznaczyła wiceminister edukacji.
Przyznała, że jest także kwestia rozwiązań związanych z mniejszościowymi Kościołami, związana z punktami katechetycznymi. Powiedziała, że dotychczas nie było precyzyjnie napisane, że podobnie jak w Kościele katolickim uczniów szkoły podstawowej można połączyć w grupę obejmującą: uczniów klas I–III albo klas IV–VI lub klas VII i VIII.
Lubnauer zapewniła, że w ramach konsultacji, resort edukacji będzie w tej sprawie rozmawiał zarówno z Konferencją Episkopatu Polski jak i kościołami mniejszościowymi.
Zwróciła uwagę, że również w przypadku poprzednich zmian MEN prowadził konsultacje.
Były trzy spotkania - pierwsze prowadziła minister Nowacka, kolejne dwa spotkania ja prowadziłam najpierw z przedstawicielami Episkopatu Polski, potem z kościołami mniejszościowymi
— powiedziała Lubnauer.
Zaznaczyła, że na skutek tych rozmów „troszeczkę” zmieniono rozporządzenie ws. organizacji lekcji religii. Zmieniają się przepisy dotyczące tworzenia na lekcjach religii grup dzieci z różnych roczników i oddziałów klasowych.
W pierwszej wersji była kwestia łączenia grup i obejmowała uczniów od klasy czwartej do ósmej. Zmieniliśmy na dwie grupy od czwartej do szóstej i od siódmej do ósmej
— zwróciła uwagę Lubnauer. Dodała, że zmieniono również kwestię liczebności maksymalnej grupy dla starszych dzieci.
Zmiana przepisów
Zgodnie z ostatnią nowelizacją rozporządzenia ws. organizacji lekcji religii zmieniają się przepisy dotyczące tworzenia na lekcjach religii grup dzieci z różnych roczników i oddziałów klasowych. W noweli zapisano, że dyrektor szkoły (przedszkola) będzie mógł połączyć w grupę z oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się siedmioro lub więcej uczniów, z osobami z oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się mniej niż siedmioro dzieci.
Jednocześnie wprowadzono zasadę, zgodnie z którą uczniów szkoły podstawowej można połączyć w grupę obejmującą: uczniów klas I–III albo klas IV–VI lub klas VII i VIII. W grupie międzyklasowej mogą być więc uczniowie, np. z klasy I i III szkoły podstawowej, ale już nie z klasy II i V szkoły podstawowej. Maksymalna liczba osób, które mogą uczestniczyć w zajęciach w przedszkolach i w klasach I–III szkół podstawowych, to 25, dla pozostałych uczniów we wszystkich typach szkół – 28.
Od roku szkolnego 2024/2025 ocena z religii i etyki na świadectwie szkolnym zgodnie z obecnym rozporządzeniem nie jest wliczana do średniej ocen rocznych.
gah/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/707830-opilowywanie-katolikow-w-praktyce-projekt-do-konsultacji