We wtorek o godz. 11 rząd zbierze się na posiedzeniu, na którym minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz przedstawi sprawozdanie z przygotowań do złożenia 2. i 3. wniosku o płatność w ramach KPO. W harmonogramie jest też projekt zmian w przepisach o transporcie drogowym.
Jak wynika z harmonogramu obrad Rady Ministrów, opublikowanego na stronach rządowych, na wtorkowym posiedzeniu ministrowie m.in. wysłuchają sprawozdania minister funduszy i polityki regionalnej z przygotowań do złożenia drugiego i trzeciego wniosku o płatność w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
W połowie sierpnia Pełczyńska-Nałęcz zapowiedziała, że kolejne wnioski zostaną złożone Komisji Europejskiej do 13 września, by pieniądze z nich trafiły do Polski do końca br. W sumie oba wnioski mają opiewać na ponad 30 mld zł. Pieniądze z pierwszego wniosku o płatność z KPO (27 mld zł) Polska otrzymała w kwietniu br.
Jak wynika z komunikatu resortu funduszy z 8 sierpnia, dotychczas uruchomiono nabory w ramach 38 inwestycji na 64,84 proc. alokacji KPO. W tym w 32 inwestycjach na 80,6 proc. alokacji w części grantowej oraz w 6 inwestycjach na 42,7 proc. alokacji w części pożyczkowej.
Sprawa transportu drogowego
Rząd zajmie się również we wtorek przygotowanym przez resort infrastruktury projektem nowelizacji ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. Ma on wprowadzić zmiany związane z wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego unijnej dyrektywy, zgodnie z którą państwa członkowskie nie powinny móc ograniczać użytkowania na swoim terytorium pojazdu najmowanego przez przedsiębiorstwo mające siedzibę w innym państwie członkowskim, jeżeli pojazd został zarejestrowany lub dopuszczony do ruchu zgodnie z normami któregokolwiek państwa członkowskiego.
Jak wskazano w ocenie skutków regulacji, znowelizowane przepisy umożliwią czasowe korzystanie przez przewoźników drogowych prowadzących działalność w Polsce z pojazdów zarejestrowanych na terytorium innego państwa UE. „Korzystanie z pojazdów najmowanych w dowolnym państwie członkowskim ma ułatwić przedsiębiorcom reagowanie na krótkoterminowy, sezonowy lub tymczasowy wzrost zapotrzebowania oraz zastąpienie zepsutych lub uszkodzonych pojazdów, przy jednoczesnych zachowaniu zgodności z niezbędnymi wymogami bezpieczeństwa oraz zapewnieniu odpowiednich warunków pracy kierowcom” - poinformowała w piątek Kancelaria Premiera.
Nowela ma również zapewnić stosowanie „spójnej krajowej strategii egzekwowania przepisów dotyczących przewozów kabotażowych”, czyli zarobkowego transportu ładunku pomiędzy punktami odbioru znajdującymi się w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub EFTA niż kraj, w którym przewoźnik założył działalność gospodarczą. Jak zaznaczono w OSR, ma ona skupiać się na przedsiębiorstwach o „wysokim stopniu ryzyka”, o którym mowa w dyrektywie. Strategia ma być opracowywana co 2 lata.
Przepisy projektowanej ustawy zobowiązują również Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) do corocznego przekazywania Komisji Europejskiej danych dotyczących kontroli przewozów kabotażowych w poprzednim roku kalendarzowym
gah/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/702996-we-wtorek-posiedzenie-rzadu-czym-zajmie-sie-rada-ministrow