Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek próbował dziś w PAP tłumaczyć woltę Donalda Tuska i jego rządu odnośnie CPK, która oburzyła wielką część opinii publicznej. „Dzisiaj lotnisko Chopina ma zupełnie inną funkcję, jest kluczem do powodzenia lotniska w Baranowie i tak dziś je traktujemy. To potencjał dla przyszłego CPK” - powiedział Lasek nie zważając na to, że przez długi czas Donald Tusk odżegnywał się od budowy w Baranowie i od eksperckich opinii, że Okęcia rozbudować nie można.
Maciej Lasek, pytany dziś w Studiu PAP o zakładane możliwości rozbudowy CPK, który w obecnym wariancie przewiduje obsługę 34 mln pasażerów rocznie powiedział, że będzie ona dostosowana do potrzeb, „nawet do 60 mln pasażerów”.
Potencjalna przyszła rozbudowa CPK będzie dostosowana do potrzeb. Pozostawiliśmy rezerwę z możliwością obsługi nawet do 60 mln pasażerów rocznie
— powiedział dziś w Studiu PAP wiceszef MFiPR, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
Jest przewidziane nawet dobudowanie trzeciej drogi startowej, w tej chwili w zasadzie nie widzimy takiej potrzeby, ale rezerwa jest. (…) Te 60 mln to oczywiście perspektywa naprawdę wielu, wielu lat do przodu, ale z drugiej strony biznes lotniczy wiąże się z wieloma ryzykami. Dziś nie wiemy, jak będzie wyglądała światowa czy europejska polityka klimatyczna i jak to wpływanie na ruch lotniczy
— powiedział.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Fikołek Tuska ws. CPK wywołał lawinę komentarzy. Szydło: Typowa zagrywka mająca na celu odwrócenie uwagi oraz pogrzebanie tematu
Skandaliczna wolta rządu Tuska
Pełnomocnik rządu ds. CPK podkreślił, że przygotowana (przez brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold - przyp. PAP) koncepcja architektoniczna będzie realizowana z „drobnymi poprawkami”, które mają na celu dostosowanie projektu do obecnych potrzeb, a także ograniczenie kosztów zarządzania i eksploatacji lotniska.
Podkreślił, że inżynierowie ze spółki CPK wraz z projektantem wypracowali zmiany, które nie „zmieniają nic, jeśli chodzi o zewnętrzną koncepcję i funkcjonalność budynku” dla użytkowników.
Pytany o to, czy gwarantuje, że CPK powstanie odpowiedział: „oczywiście”. Dodał, że gdyby decyzja co do budowy lotniska była negatywna, to zostałoby to wprost zakomunikowane opinii publicznej. Dopytany, czy w takim razie może powiedzieć wprost, że po oddaniu CPK lotnisko Chopina zostanie skasowane wskazał, że dla Okęcia „poszukiwane są dobre rozwiązania”.
Dzisiaj lotnisko Chopina ma zupełnie inną funkcję, jest kluczem do powodzenia lotniska w Baranowie i tak dziś je traktujemy. To potencjał dla przyszłego CPK
— ocenił.
Będzie nawet komponent militarny!
Mimo nieustannych ataków, jakie środowisko Donalda Tuska przypuszczało na CPK, gdy było w opozycji, teraz w zmienionym projekcie znajdzie się nawet komponent wojskowy!
W CPK przewidujemy strefę dla komponentu militarnego. Jeżeli MON uzna, że ma środki na zbudowanie takiego elementu, to jest dla niego zabezpieczone miejsce
— powiedział w Studiu PAP wiceszef MFiPR, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
Lasek w Studiu PAP pytany o to, czy w ramach budowy CPK przewidziano tzw. komponent militarny odpowiedział, że po przejrzeniu dokumentacji przygotowanej w czasach rządu PiS ocenił, że „był to bardziej element PR-u, niż coś rzeczywistego”.
My na tym lotnisku przewidujemy strefę dla komponentu militarnego, ale nie my ją budujemy. Jeżeli MON uzna, że ma środki na zbudowanie takiego elementu, to jest dla niego zabezpieczone miejsce
— powiedział.
Pełnomocnik rządu ds. CPK podkreślił, że przygotowywana w ramach CPK infrastruktura, w tym infrastruktura drogowa wokół lotniska powstanie „według standardu dual use”, czyli zarówno cywilnego jak i militarnego.
To jest wszystko, co robimy i to jest dokładnie to, o czym rozmawiali nasi poprzednicy
— dodał.
Lasek zaznaczył, że każda nowo budowana infrastruktura, zarówno w ramach lotniska centralnego, jak lotnisk regionalnych, „zwiększa odporność kraju”.
Przygotowujemy dzisiaj również inwestycje, które poprawią tę odporność także na innych lotniskach. Lotnisko w Rzeszowie (…), w Krakowie, we Wrocławiu - które będzie hubem NATO, jeżeli chodzi o przeładunek. NATO wybrało właśnie tamto lotnisko, odpowiednio daleko od potencjalnego naszego przeciwnika. Ponadto Zielona Góra, ale również Szczecin
— powiedział.
CZYTAJ TAKŻE: TYLKO U NAS. Horała o CPK: Jest totalny chaos komunikacyjny i zarządczy. To prowadzi do poważnych opóźnień
Okęcie ponad wszystko
Lasek tłumaczył ponadto, że bez rozbudowy Okęcia, na które wg. wielu ekspertów nie ma w ogóle miejsca, nie ma sensu inwestowanie w CPK.
Nie ma sensu budowanie lotniska hubowego bez LOT-u; CPK powinien być trampoliną do rozwoju naszego narodowego przewoźnika. Chcielibyśmy, by stał się co najmniej dwukrotnie większą linią lotniczą
— powiedział w Studiu PAP wiceszef MFiPR, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
Staramy się spojrzeć na ten program całościowo, czyli nie w oderwaniu od możliwości rozwojowych LOT-u
— podkreślił Lasek.
Zapewnił też, że jest w ciągłym kontakcie z prezesem PLL LOT Michałem Fijołem, z którym rozmawia nt. planów rozwojowych przewoźnika i budowie między CPK oraz innymi lotniskami synergii, która „wpłynie na rozwój LOT-u”.
Pełnomocnik rządu ds. CPK pytany, czy dzięki CPK LOT może wyrosnąć na jednego z największych przewoźników na kontynencie, odpowiedział: „będziemy starali się, żeby stał się przynajmniej dwa razy większą linią (lotniczą) niż w tej chwili”. Dodał, że zapowiadane poszerzenie floty do 130-140 samolotów w ciągu dekady jest realne, a sam przewoźnik ma „świetną opinię na rynku”, za którą musi iść zwiększenie siatki połączeń.
Tajemnicze analizy
Lasek pytany w PAP o to, czy upubliczni analizy firm doradczych, audytów i dokumenty, na których podstawie zdecydowano o budowie CPK w obecnej formie odpowiedział, że dokumenty, które otrzymał, „są objęte klauzulą tajemnicy przedsiębiorstwa”.
Analizy firm doradczych w sprawie CPK są objęte klauzulą tajemnicy przedsiębiorstwa, ale będą przygotowywane streszczenia tych wyników, żeby się nimi podzielić z opinią publiczną
— zapowiedział Maciej Lasek.
Będziemy przygotowywali streszczenia tych wyników, żeby się nimi podzielić z opinią publiczną. Ale dzisiaj nie to jest najważniejsze. Najważniejsze jest to, że doprowadziło to do decyzji „Tak, robimy”. Udało nam się naprawić ten projekt, że on jest wykonalny
— powiedział.
Na uwagę, że może warto byłoby przedstawić opinii publicznej komplet dokumentów, biorąc pod uwagę zarzuty polityków opozycji oraz niektórych mediów mówiące o tym, że przez pół roku niewiele zrobiono, a działania były jedynie pozorowane odpowiedział: „zamykamy usta niedowiarkom choćby tym, że kontynuujemy ten projekt w naprawionej postaci”.
Lasek podkreślił, że zawsze znajdą się krytycy mówiący o tym, że coś można było zrobić inaczej, jednak, jak podkreślił, najważniejsza jest pozytywna decyzja o budowie CPK „w realnym harmonogramie”, gdyż projekt pozostawiony po poprzednim rządzie „był niewykonalny”.
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej pytany, czy zostanie zmieniona nazwa CPK odpowiedział, że „dzisiaj nie ona jest najważniejsza”.
Jestem inżynierem, mam to dowieźć do końca, a jak będzie to wyglądało z punktu piarowskiego, to zobaczymy
— dodał Lasek.
Moglibyśmy to lotnisko nazwać na najróżniejsze sposoby. Może niech ludzie się wypowiedzą, niech Polacy zdecydują, jak to lotnisko powinno się nazywać?
— powiedział, nie podał jednak, w jaki sposób miałoby do tego dojść.
To naprawdę pęd lemingów. Jeśli zwolenników Donalda Tuska nie zniechęci jego patologiczna wręcz tendencja do „odwracania kota ogonem” i kłamstwa nt. CPK, to już chyba nic ich nie zniechęci.
CZYTAJ TEŻ:
maz/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/696939-lasek-nakreca-fikolki-tuska-o-cpk-bedzie-komponent-wojskowy