Wkrótce cały projekt CPK legnie w gruzach jeśli rząd Donalda Tuska będzie kontynuował politykę obstrukcji. Z kuriozalną sytuacją mamy do czynienia w Łodzi, gdzie miała powstać linia kolei dużych prędkości biegnąca m.in. przez tunel. „Płacą wykonawcom, którzy przygotowują z pełną gracją wjazd i wyjazd z tunelu, ale nie ogłosili nawet przetargu na wykonanie samego tunelu” - mówi w rozmowie z portalem wPolityce.pl poseł PiS Waldemar Buda. Jak dodaje, linia średnicowa w Łodzi za rządów PiS była najbardziej zaawansowanym projektem kolejowym CPK, a teraz jest porzucony.
Kolejowy tunel średnicowy w Łodzi miał mieć 7,5 km długości i przebiegać 17 m pod centrum miasta. Miał połączyć dworzec Łódź Fabryczna z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. W tunelu zaplanowano również dodatkowe przystanki z peronami. Miał mieć, bo jak mówi w rozmowie z portalem wPolityce.pl były minister rozwoju i technologii Waldemar Buda, od grudnia mimo przygotowanej dokumentacji nie ogłoszono jeszcze przetargu wykonanie samego przekopu.
W Łodzi mamy do czynienia z przedziwną sytuacją. Za poprzedniego rządu rozstrzygnięto 2 z 3 przetargów na budowę linii szybkiej kolei. Obecnie wykonawcy pracują w Łodzi nad przygotowaniem wjazdu i wyjazdu z tunelu średnicowego oraz palowaniem pod budynkami, które tu się znajdują i wymagają zabezpieczenia. Ale ciągle nie ogłoszono jeszcze najważniejszego przetargu, który jest gotowy od połowy grudnia. A to jest przetarg na wykonanie przekopu samego tunelu
— mówi były minister Waldemar Buda, który nie kryje zdumienia całą sytuacją.
Piękna katastrofa z gracją
Jak podkreśla poseł PiS Waldemar Buda, takie działania obecnej ekipy rządzącej świadczą nie tylko o ogromnym chaosie decyzyjnym, ale przede wszystkim o bezwzględnym nakazie zatrzymania wszelkich ważnych dla Polski inwestycji. Kolejowy tunel średnicowy w Łodzi jest tego najlepszym przykładem.
Kopią wejście i wyjście z tunelu, a tunelu nie kopią. Płacą wykonawcom, którzy przygotowują z pełną gracją wjazd i wyjazd z tunelu, ale nie ogłosili nawet przetargu na wykonanie samego tunelu. Powinni to zrobić dawno temu, bo wszelka dokumentacja jest od grudnia. Przypomnijmy, że ta kolej i tunel w Łodzi jest pierwszym zaawansowanym elementem kolejowym CPK, kolei dużych prędkości. Mamy przezabawną sytuację
— stwierdza polityk PiS, który ocenia także informacje dotyczące porzucenia budowy CPK i rozbudowy warszawskiego lotniska im. Chopina na Okęciu.
Zapowiedź rozbudowy Lotniska Chopin to jest problem dla pół miliona osób, które zostaną dotknięte konsekwencjami zwiększenia ruchu lotniczego. Już teraz mamy ograniczone loty po godzinie 22 ze względu na spokój i bezpieczeństwo mieszkańców domów i bloków znajdujących się na terenach przy lotnisku. Ten problem zostanie zwielokrotniony, gdy dojdzie do rozbudowy Chopina
— mówi nam były minister rozwoju w rządzie Mateusza Morawieckiego.
Przesunięcie o 2-3 lata wykonania CPK już nastąpiło, ale w wyniku działań obecnego rządu. Kolejna zwłoka dotyczy opóźnień w kompletowaniu dokumentów administracyjnych oraz zatrzymanie wykupów terenów. To wszystko powoduje oczywiste opóźnienia, ale to oni ponoszą za to całkowicie odpowiedzialność. W przypadku zagrożenia bezpieczeństwa, odwlekanie w czasie nawet o pół roku wybudowania CPK to jest uderzanie w bezpieczeństwo Polski. Pan Lasek jest moim zdaniem na krótkiej liście do rekonstrukcji i niewykluczone, że będzie nowe otwarcie w projekcie
— ocenia Waldemar Buda.
CZYTAJ TAKŻE:
koal
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/690243-w-lodzi-robia-wjazd-i-wyjazd-a-tunelu-dla-kolei-nie-kopia