Do Sejmu wpłynęły dwa projekty Lewicy ws. liberalizacji przepisów aborcyjnych. Jeden z nich częściowo depenalizuje aborcję i pomoc w niej, drugi przewiduje zagwarantowanie prawa do świadczenia opieki zdrowotnej w postaci przerywania ciąży do końca 12 tygodnia jej trwania, a w określonych przypadkach także po upływie tego czasu, i wprowadza dodatkowe regulacje w zakresie klauzuli sumienia.
Projekty przeciwko życiu nienarodzonych
Pierwszy to poselski projekt zmian Kodeksu karnego. Jak podano na stronie Sejmu, projekt dotyczy częściowej depenalizacji czynów związanych z terminacją ciąży: całkowitego wyłączenia przestępczości przerywania ciąży do 12 tygodnia za zgodą kobiety oraz wyłączenia karalności przerywania ciąży za zgodą kobiety w sytuacji ciężkiego, nieodwracalnego upośledzenia lub nieuleczalnej choroby płodu. Przedstawicielem wnioskodawców jest posłanka Anna Maria Żukowska.
Drugi to poselski projekt ustawy „o bezpiecznym przerywaniu ciąży”. Dotyczy zagwarantowania prawa do świadczenia opieki zdrowotnej w postaci przerywania ciąży do końca 12 tygodnia jej trwania, a w określonych przypadkach także po upływie 12 tygodnia, wprowadzenia dodatkowych regulacji w zakresie klauzuli sumienia i dekryminalizacji przerywania ciąży za zgodą osoby w ciąży oraz udzielania osobie w ciąży pomocy w jej przerwaniu. Przedstawicielem wnioskodawców jest posłanka Katarzyna Kotula.
Złożenie obu projektów ws. aborcji zapowiedziały wczoraj przed pierwszym posiedzeniem Sejmu posłanki Lewicy.
Lewicowa nowomowa: „Osoba w ciąży” i prawo do „świadczenia opieki zdrowotnej”
Oba projekty zostały już skierowane do opinii Biura Legislacyjnego Sejmu i Biura Analiz Sejmowych. Z kolei dziś na stronach Sejmu opublikowano treść drugiego z wniesionych przez Lewicę projektów - o bezpiecznym przerywaniu ciąży.
W projekcie zapisano, że każda osoba ma prawo do samostanowienia w sprawie swojej płodności, rozrodczości i rodzicielstwa.
Zagwarantowano też, że każda osoba ma prawo do informacji, edukacji, poradnictwa i środków umożliwiających pełną realizację prawa do świadomego rodzicielstwa.
Projekt przewiduje, że osoba w ciąży ma prawo do świadczenia opieki zdrowotnej w postaci przerywania ciąży do końca 12 tygodnia jej trwania.
Po upływie 12 tygodnia jest to dopuszczalne, gdy ciąża stanowi zagrożenie dla życia lub zdrowia; wyniki diagnostyki prenatalnej lub inne przesłanki medyczne wskazują na to, że występują nieprawidłowości rozwojowe lub genetyczne płodu; istnieje uzasadnione podejrzenie, że ciąża jest następstwem czynu zabronionego.
Zapisy szczegółowe
Zgodnie z drugim projektem, jeżeli do stwierdzenia nieprawidłowości genetycznych lub rozwojowych wystarczające są wyniki badań obrazowych, przeprowadzanie dalszej diagnostyki nie jest wymagane.
W projekcie zapisano, że świadczenie w postaci przerwania ciąży udzielane jest w możliwie najwcześniejszym stadium rozwoju ciąży, zgodnie z aktualny stanem wiedzy medycznej, i polega na wywołaniu poronienia metoda farmakologiczną albo przeprowadzenia zabiegu chirurgicznego.
Produkty lecznicze do aborcji farmakologicznej mają być wydawane w aptece na podstawie recepty. Na wniosek osoby w ciąży świadczona ma być opieka ambulatoryjna lub szpitalna w trakcie przyjmowania produktów leczniczych do aborcji farmakologicznej. W takim przypadku, produkty te podawać ma lekarz, pielęgniarka bądź położna. Zabieg chirurgiczny przeprowadzać ma lekarz w warunkach ambulatoryjnych bądź szpitalnych.
W przypadku wad płodu lub, gdy ciąża jest wynikiem czynu zabronionego przerwanie ciąży dopuszczalne ma być do 24 tygodnia.
W przypadku, gdy stwierdzone u płodu nieprawidłowości uniemożliwiają zdolność do życia poza organizmem ciężarnej, przerwanie ciąży jest dopuszczalne także po 24 tygodniu.
Aborcja w 72 godziny
Świadczenie opieki zdrowotnej w postaci przerwania ciąży ma być udzielane bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 72 godzin od złożenia wniosku.
W sytuacji, gdy lekarz odmówi wykonania świadczenia, powołując się na klauzulę sumienia, ordynator oddziału lub kierownik podmiotu leczniczego ma obowiązek wskazać innego lekarza, który udzieli świadczenia w tym samym podmiocie.
Gdyby wszyscy lekarze w placówce złożyli informację o możliwości odmowy wykonania świadczenia, świadczeniodawca będzie zobowiązany do posiadania umowy z podwykonawcą, zapewniającym wykonanie świadczenia w tym samym podmiocie leczniczym.
W projekcie zapisano, że NFZ rozwiązuje umowę, jeśli świadczeniodawca nie zapewnia, mimo możliwości, kompleksowych świadczeń zdrowotnych związanych z opieką nad osobą w ciąży, w tym przerwania ciąży.
W projekcie zawarto także przepis nowelizujący kodeks karny. Zaproponowano całkowite uchylenie art. 152 kk, a więc dekryminalizację przerywania ciąży za zgodą osoby w ciąży oraz udzielania osobie w ciąży pomocy w jej przerwaniu.
Ustawa miałaby wejść w życie po upływie trzech miesięcy od ogłoszenia.
Koniec z kompromisem aborcyjnym?
W świetle obecnych przepisów aborcja legalna jest w dwóch przypadkach - ciąży będącej następstwem gwałtu oraz w wypadku zagrożenia życia lub zdrowia kobiety. Trzecia przesłanka legalności aborcji - gdy badania prenatalne wskazywały na duże prawdopodobieństwo poważnego i nieodwracalnego uszkodzenia płodu - została uznana za niezgodną z konstytucją przez Trybunał Konstytucyjny w październiku 2022 r.
Posłanki Lewicy - jak mówią - chcą zadowolić elektorat, który specjalnie ze względu na legalizację aborcji zagłosował w październikowych wyborach na opozycję. Szybciej jednak te projekty - pominąwszy sprawę ich niekonstytucyjności - staną się powodem podziałów w opozycyjnej koalicji, a może i jej rozpadu.
CZYTAJ TAKŻE:
PAP/rdm
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/670655-lewica-zlozyla-dwa-projekty-juz-rusza-do-walki-z-zyciem