Opublikowane przez Krajowy Instytut Mediów pierwsze w Polsce wyniki badań pasywnych w zakresie odbioru stacji radiowych przyniosły dobre wiadomości nadawcy publicznemu. Wynika z nich, że Polskie Radio ma 20 proc. udziału w rynku słuchalności. Oznacza to, że co piąty słuchacz radia spędza czas przy programach Polskiego Radia.
Programu 1 Polskiego Radia, popularnej „Jedynki” słucha 9,9 proc. badanych, Programu 3 - „Trójki” - 5,9 proc., zaś Program 2 - „Dwójkę” - 1,3 proc. 2,8 proc. wybiera stację informacyjną - Polskie Radio 24. Liderem udziału w rynku słuchalności jest RMF FM, który włącza 26 proc. odbiorców, zaś zamykające podium Radio Zet jest odbierane 10,2 proc. słuchaczy radia.
Jak podkreśla Polskie Radio, Krajowy Instytut Mediów, zgodnie z założeniami na 2022 rok,zbudował liczący 3000 osób panel pasywny, którego reprezentatywność zapewnia próba losowa, odzwierciedlająca badaną populację. Paneliści otrzymali smartfony z zainstalowanym oprogramowaniem pomiarowym, które codziennie dostarczają dane o konsumpcji mediów elektronicznych. Do realizacji badania wykorzystana została technologia audiomatchingu - dopasowania dźwięku. Pomiar pasywny dostarcza dane o słuchalności czy oglądalności, oparte o analizę próbek dźwięków pochodzących z otoczenia użytkowników mediów, dzięki czemu wyniki odzwierciedlają faktyczne korzystanie z mediów.
Po raz pierwszy w Polsce ta metoda została użyta w celu badania słuchalności rozgłośni radiowych.
Panel pasywny - w przeciwieństwie do badań ankietowych - pokazuje rzeczywiste, realne wybory słuchaczy co do stacji radiowych w Polsce. Jego wyniki potwierdzają racje tych, którzy wskazywali, że badania ankietowe, oparte jedynie na deklaracjach słuchaczy, mają wiele wad, i w pewien sposób „fałszują” obraz rynku radiowego. Teraz dysponujemy również badaniem realnych zachowań słuchaczy, co jest w tej sferze przełomem. Są to sprawy ważne, ponieważ odczytywana z badań siła mediów ma konsekwencje zarówno finansowe, jak i społeczne oraz polityczne. Nie było więc przypadkiem, że badanie pasywne - odwołujące się do rzeczywistości - pojawiło się dopiero teraz, po wielu dekadach zabiegów w tej sprawie.
CZYTAJ: WYWIAD „SIECI”. Agnieszka Kamińska: W Polsce brak wiarygodnych badań rynku radiowego
Prej
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/624473-przelomowe-badanie-sluchalnosci-polskie-radio-bardzo-mocne