Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport dotyczący Systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK 2.0). Wnioski są miażdżące dla byłej minister cyfryzacji Anny Streżyńskiej.
Okazuje się, że CEPiK nie działa poprawnie; termin jego udostępnienia opóźnił się o dwa lata, koszty wzrosły o 42 mln zł, a po jego uruchomieniu w listopadzie 2017 r. przy rejestracji pojazdów wystąpiły liczne utrudnienia - podała NIK.
Dodatkowo - jak informuje NIK - drugi raz płacono za już opłacone prace i nienależycie prowadzone testy.
CEPiK 2.0 miał poprawić funkcjonowanie administracji, ale i przynieść konkretne korzyści dla obywateli.
NIK oceniła działania Ministerstwa Cyfryzacji kierowanego przez Annę Streżyńską, które przejęło nadzór nad CEPiK 2.0 na początku 2016 r., jako „nie w pełni skuteczne”. Gdy za projekt odpowiadało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w umowie z Centralnym Ośrodkiem Informatyki (COI), określiło budżet na budowę CEPiK 2.0 na nieprzekraczalną kwotę 149,9 mln zł. Podpisany przez resort cyfryzacji aneks zwiększył tę kwotę do 192,5 mln zł (o 28,4 proc.).
Zdaniem NIK, w MC nie dokonano należytej weryfikacji zasadności zwiększenia wynagrodzenia dla COI, gdyż większość prac (na kwotę 38,5 mln zł) objętych Aneksem była już wcześniej uwzględniona i powinna być wykonana w ramach pierwotnej umowy
— czytamy w komunikacie Najwyższej Izby Kontroli.
Najwyższa Izba Kontroli skrytykowała też system prowadzenia w COI testów integracyjnych CEPIK 2.0 z systemami m.in. policji, starostw powiatowych i Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych:
Realizowano je w środowisku nieadekwatnym do środowiska, w którym faktycznie system będzie funkcjonował. Tym samym testy te nie mogły potwierdzić sprawnego działania systemu. W konsekwencji, po uruchomieniu systemu CEPiK 2.0 w dniu 13 listopada 2017 r., ujawniło się wiele istotnych usterek i błędów w zakresie ewidencji pojazdów
— zwróciła uwagę NIK.
Wśród przyczyn opóźnień realizacji CEPiK 2.0 raport NIK wymienia m.in. częste zmiany koncepcji wytwarzania systemu w latach 2013-2016, skutkujące przemodelowaniem architektury systemu i zakresu projektu, zmianę formuły przedsięwzięcia z projektowej na programową. Wskazano też na dużą rotację kadr w COI, a także powierzanie funkcji kierownika projektu w COI osobom, które nie miały doświadczenia zawodowego w zarządzaniu projektami informatycznymi.
Zadania MC w zakresie Programu CEPiK 2.0 wykonywali w większości pracownicy COI delegowani do MC, a Biuro Programu CEPiK 2.0 w MC składało się wyłącznie z pracowników COI, choć w świetle Karty Programu CEPiK 2.0 powinno składać się zarówno ze specjalistów z COI, jak i z MC
— podkreśla NIK. ‘
Izba przypomniała, że pierwotnie CEPiK 2.0 miał być uruchomiony z początkiem stycznia 2016 roku, później kilkukrotnie ten termin zmieniano.
Obecnie Ministerstwo Cyfryzacji przewiduje, że udostępnienie kolejnych funkcjonalności systemu będzie następować w wyniku ogłoszenia stosownego komunikatu przez ministra właściwego ds. informatyzacji (brak z góry określonych terminów)
— dodano.
Izba, opierając się na informacjach ze starostw i urzędów miast, wykazała, że start CEPiK-u 2.0 w części dotyczącej Centralnej Ewidencji Pojazdów (13 listopada 2017 r.) znacząco utrudnił obywatelom rejestrację pojazdów. Było to spowodowane błędami i brakami w systemie. Na przykład w pierwszych dniach funkcjonowania CEPiK 2.0 - szczególnie w dużych miastach - w ogóle nie można było z niego skorzystać. Rejestracja pojazdu znacznie się wydłużyła, a niektórych spraw nie można było wcale załatwić.
NIK pozytywnie oceniła to, że w ramach CEPiK 2.0 udostępniono kilka przydatnych dla obywateli e-usług, takich jak np. możliwość sprawdzenia punktów karnych, czy historii pojazdu.
Izba we wnioskach pokontrolnych, zwróciła się do ministra cyfryzacji, by ten przyspieszył prace nad budową CEPiK 2.0, czy rozważył pilotażowe uruchomienia kolejnych udostępnianych funkcjonalności tego sytemu.
wkt/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/390655-strezynska-zapowiadala-cyfrowa-rewolucje-krytyczny-raport-nik-u-w-sprawie-cepik-20-system-od-poczatku-byl-budowany-zle