Anna Zalewska: Nie wyobrażam sobie, żeby o edukacji dziecka decydować bez rodziców

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
Fot. PAP/Bartłomiej Zborowski
Fot. PAP/Bartłomiej Zborowski

Obowiązujące regulacje dotyczące praw i obowiązków rad rodziców zostały wprowadzone do ustawy o systemie oświaty i ustawy Karta Nauczyciela w 2007 r. Do kompetencji rad rodziców należy m.in. uchwalanie, w porozumieniu z radą pedagogiczną, programu wychowawczego oraz programu profilaktyki szkoły, wyrażanie zgody na działalność w szkole stowarzyszeń i innych organizacji, wnioskowanie do dyrektora szkoły o ocenę pracy nauczyciela, uczestniczenie w ocenie pracy dyrektora szkoły, udział w komisji konkursowej wybierającej kandydata na stanowisko dyrektora szkoły, opiniowanie projektu planu finansowego placówki. Rady rodziców mają też prawo do gromadzenia funduszy z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł, przeznaczanych na działalność statutową szkoły.

Według Fundacji „Rodzice Szkole”, która jest współorganizatorem I Ogólnopolskiej Konferencji Rad Rodziców, mimo istniejącego prawa w wielu polskich szkołach rola rad rodziców bywa niedoceniana i marginalizowana. Wynika to m.in. z nieznajomości uprawnień przez rodziców oraz braku wsparcia ze strony dyrektorów szkół, czy nauczycieli organów administracji oświatowej. Bardzo często rada rodziców jest postrzegana jako organ służący głównie umożliwianiu zbierania pieniędzy od rodziców oraz wspieraniu nauczycieli i dyrektorów przy drobnych aktywnościach w życiu placówek oświatowych.

Jak powiedział na konferencji prasowej w Sejmie prezes Fundacji „Rodzice Szkole” Wojciech Starzyński doświadczenia ostatnich lat wskazują na potrzebę doprecyzowania niektórych z obecnie obowiązujących zapisów prawnych. Chodzi głównie o zapisy dotyczące gospodarki finansowej rad rodziców oraz tworzenia programu wychowawczego szkoły.

Należy wprowadzić do ustawy o systemie oświaty zapis, który by mówił wyraźnie, że program wychowawczy szkoły, który uchwala rada rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną, powinien być oparty na wspólnym dla całego środowiska szkolnego systemie wartości oraz, że w realizacji tego programu uczestniczą wszyscy biorący udział w życiu szkoły, czyli rodzice, nauczyciele, dyrektorzy, uczniowie i ewentualnie organizacje pozarządowe działające w okolicy szkoły

– powiedział Starzyński.

Według niego obecne zapisy ustawy sprawę wychowania oddają wyłącznie w ręce nauczycieli nie włączając w nie innych uczestników życia szkoły.

« poprzednia strona
123
następna strona »

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych