„Fortepian został zakupiony z pieniędzy publicznych. Zgodę musiało wyrazić ministerstwo kultury. Czy teraz, po pół roku, ministerstwo kultury jako właściciel, wyraziło zgodę na sprzedaż tego instrumentu instytucji, która także dysponuje środkami publicznymi” - zastanawia się w rozmowie z portalem wPolityce Marzena Paczuska z Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Przypomina, że likwidator Radia Kraków Pulita jeszcze przed rokiem zasiadając w Radzie Programowej rozgłośni poparł zakup fortepianu Steinwaya, a teraz twierdzi, że „nie jest potrzebny”.
Portal wPolityce.pl jako pierwszy ujawnił sprzedaż wartego milion złotych fortepianu Steinwaya należącego do Radia Kraków na rzecz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Fortepian miał służyć wypełnianiu publicznej misji przez Radio Kraków. Jak przypomina w rozmowie z portalem wPolityce.pl Marzena Paczuska został on nabyty dla Radia Kraków dzięki przekazanym przez KRRiT środkom uzyskanym z abonamentów. Już samo pozyskanie tak wspaniałego instrumentu koncertowego stało się dla świata muzyki niezwykłym wydarzeniem.
Od 10 lat Radio Kraków starało się w Ministerstwie Kultury o pieniądze na zakup instrumentu koncertowego. Taki instrument jest bardzo drogi. W zeszłym roku Radio zwróciło się do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Ta prośba o pomoc była poparta listami od wybitnych przedstawicieli świata kultury miasta Krakowa. To nie było tak, że jakiś prezes z Krakowa napisał do nas, ale to była prośba poparta przez bardzo szacowne osoby. Byłam na inaugurującym obecność fortepianu Steinwaya w studiu Polskiego Radia w Krakowie. Zaskoczyło mnie, jak ważne postaci świata akademickiego, muzycznego, a także przedstawiciele świata polityki uświetniły swoją obecnością koncert. Dobry instrument koncertowy to jest coś bardzo ważnego dla Radia Kraków. Po prostu Kraków na to zasłużył i bardzo zbiegał, to była praprzyczyna wszystkiego
— powiedziała w rozmowie z portalem wPolityce.pl Marzena Paczuska z KRRiT.
Pogubiony likwidator
Wyznaczony przez min. Sienkiewicza likwidator Radia Kraków twierdzi dziś jednak, że koncertowy Steinway nie jest mu potrzebny, dlatego został sprzedany. Tymczasem, jak przypomina Marzena Paczuska z KRRiT, jeszcze przed rokiem Marcin Pulita, obecny likwidator, będąc członkiem Rady Programowej RK głosował za zakupem instrumentu.
Pan likwidator, który twierdzi, że do pełnienia misji publicznej Radiu Kraków nie jest potrzebny fortepian powinien sobie przypomnieć, że był członkiem Rady Programowej Radia Kraków, jeszcze w zeszłym roku, i sam głosował za zakupem tego fortepianu i bardzo chciał, żeby pojawił się w Krakowie. Pan likwidator mówi teraz, że nie ma biznesplanu. Przypomnę, że jako członek Rady Programowej Radia Kraków był obecny przy procedowaniu tej sprawy i nie zgłaszał wtedy takich zastrzeżeń. W każdym razie nic mi na ten temat nie wiadomo
— podkreśla znana dziennikarka, przez lata związana z TVP.
Fortepian został zakupiony z pieniędzy publicznych, a konkretnie za fundusze z abonamentu. Podkreślam, że ten milion złotych, które KRRiT przekazała na zakup celowy, to były pieniądze z abonamentu. Zakup tego fortepianu znalazł się w planach finansowo-programowych Radia Kraków na 2023 r. zaakceptowanych przez ówczesną Radę Programową. Nie wiem jak to będzie teraz, bo formalnie tego fortepianu tam nie ma. Z wypowiedzi szefa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wynika, że pozostaje tam tymczasowo
— powiedziała nam Paczuska, która nie kryje, że sprzedaż tak cennego fortepianu koncertowego Radia Kraków, wywołała ogromne zamieszanie w świecie ludzi kultury gdyż jest absurdalna i niezrozumiała.
Obecne tłumaczenia, że teraz PWM będzie mogło organizować wspólne koncerty z Polskim Radiem jest śmieszne. Nic nie stało na przeszkodzie by współorganizowało takie koncerty kiedy właścicielem fortepianu było Polskie Radio. W mojej ocenie jest absurdalna sytuacja, a tłumaczenia dziwne i śmieszne. PWM jest przecież utrzymywane przez ministerstwo kultury. I MKiDN na Walnym Zgromadzeniu we wrześniu, jako właściciel, wyraziło zgodę na zakup fortepianu przez Radio Kraków. A teraz nagle inna instytucja publiczna, podlegająca ministerstwu kultury i utrzymywana z pieniędzy publicznych, zakupuje ten fortepian. Jeszcze raz podkreślam, to jest sytuacja absurdalna nie tylko dla mnie, ale także dla świata muzycznego miasta Krajkowa. Odbieram sygnały o rozżaleniu środowiska muzycznego Krakowa na tę transakcję. Posiadanie, przez Radio Kraków, tak znakomitego instrumentu koncertowego otworzyło bowiem szansę zapraszania znakomitych wykonawców, transmisji i nagrań wyjątkowych koncertów
— zauważa w rozmowie z portalem wPolityce.pl Paczuska. Zasiadająca dziś w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji Marzena Paczyska zastanawia się, co w takiej sytuacji powinna zrobić ta instytucja, skoro przekazane środki miały charakter celowy.
Nie wiem jaka będzie ostateczna decyzja KRRiT, bo przecież to był wydatek celowy publicznych środków. Na ten zakup musiało wyrazić zgodę ministerstwo kultury jako właściciel. Czy teraz, po pół roku, ministerstwo kultury jako właściciel, wyraziło zgodę na sprzedaż tego instrumentu instytucji, która także dysponuje środkami publicznymi. Trzeba rozważyć sytuację, w której będziemy domagali się zwrotu tych pieniędzy. Nie wiemy też przecież w jakim trybie ten fortepian został sprzedany, czy tam był jakiś rzeczoznawca. Zakup fortepianu firmy Steinwaya wiązał się z wizytą wybitnych profesorów i znawców, którzy w Hamburgu dokonali wyboru właśnie tego instrumentu ze względu na jego dźwięk
— podsumowuje Marzena Paczuska z Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
W październiku 2023 Radio Kraków z dumą informowało o cennym nabytku. „Studio im. Romany Bobrowskiej wzbogaciło się o wyjątkowy instrument – koncertowy fortepian Steinway D-274, który jest wizytówką legendarnej firmy Steinway&Sons i najczęściej wybieranym fortepianem koncertowym przez największych pianistów świata. Instrument, który 30 października dotarł do Radia Kraków, został zamówiony i wyselekcjonowany w fabryce w Hamburgu, jednej z dwóch na świecie manufaktur Steinway&Sons. Wybór był trudny, bo wszystkie fortepiany marki Steinway produkowane są ręcznie i jak mówią pianiści – każdy jest inny i każdy ma swoją duszę. Fortepian dla Radia Kraków, spośród siedmiu instrumentów, wybrali Marek Szlezer - profesor Akademii Muzycznej w Krakowie, kierujący Katedrą Fortepianu, artysta Steinwaya i Władysław Adzik Sendecki - wybitny muzyk jazzowy związany z Krakowem, obecnie mieszkający w Hamburgu” - czytamy w archiwalnym wpisie na stronie Polskiego Radia Kraków. Decyzją likwidatora Marcina Pulita ten niezwykły instrument został sprzedany Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu i formalnie nie należy do Radia Kraków, choć ciągle tam się znajduje.
CZYTAJ TAKŻE:
koal
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/media/682803-paczuska-likwidator-rk-nagle-zmienil-zdanie-ws-fortepianu