To już tradycja – gdy zbliża się Wielkanoc, cała uwaga artystycznego świata związanego z muzyką klasyczną jest skierowana na Warszawę. Powód tego zainteresowania to oczywiście Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena organizowany nieprzerwanie od 1997 r.
Tegoroczna 28. edycja festiwalu odbywa się pod hasłem „Beethoven i filozofowie”, bo jak zawsze ideą festiwalu jest ukazanie muzyki mistrza z Bonn i innych wielkich kompozytorów w szerszym kontekście kulturowym. Festiwal, który jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, objął honorowym patronatem Prezydent RP Andrzej Duda. Mecenasem wydarzenia jest ORLEN.
28 Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena rozpoczął się 17 marca w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej koncertem Orkiestry Sinfonia Varsovia pod batutą Jacka Kaspszyka z udziałem światowej sławy skrzypaczki Arabelli Steinbacher. Klamrą spinającą to wydarzenie będzie koncert finałowy Orkiestry i Chóru Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyki na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej. W programie koncertu znajdą się „Requiem” Gabriela Faurégo, „Stabat Mater” Francisa Poulenca i „Stabat Mater” Krzysztofa Pendereckiego. Dobór repertuaru wiąże się oczywiście z przypadającym tego dnia Wielkim Piątkiem.
Ogółem w trakcie 13 festiwalowych dni wysłuchamy 11 koncertów symfonicznych, dwóch recitali fortepianowych i dwóch koncertów kameralnych, podczas których wystąpi wielu znakomitych solistów, dyrygentów i zespołów, zaproszonych przez Elżbietę Penderecką, dyrektora generalnego Festiwalu oraz prezes Zarządu Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena, które odpowiada za organizację wielkiego przedsięwzięcia, jakim jest Festiwal.
Z muzyką do Kanta i Schopenhauera
Program koncertów został zbudowany wokół przewodniego hasła tegorocznej edycji – „Beethoven i filozofowie”. Jednym z powodów właśnie takiego wyboru tematyki jest obchodzone w br. 300-lecie urodzin Immanuela Kanta, filozofa bodaj najbardziej cenionego przez Beethovena. Jest to też dobra okazja oraz inspiracja do prześledzenia wpływów myśli filozoficznej na muzykę. Z tego powodu w programach koncertów ujęto m.in. dzieła Ryszarda Wagnera, Ryszarda Straussa, Karola Szymanowskiego, a podczas występu 21 marca w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej orkiestry Wiener Kammersymphonie zaprezentowano teksty Arthura Schopenhauera o muzyce. Recytowane przez Franza Tschernego towarzyszyły kompozycjom mistrza z Bonn.
Festiwal tradycyjnie pozwala obcować polskiej publiczności z międzynarodową plejadą wybitnych wykonawców, ale w tym roku wyjątkowo licznie są reprezentowane także polskie orkiestry specjalizujące się w koncertach symfonicznych. Mowa tu o takich zespołach, jak Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia prowadzona przez maestro Leopolda Hagera, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą Jurka Dybała z wiolonczelistą Claudio Bohórquezem i flecistą Stathisem Karapanosem, NFM Orkiestra Leopoldinum pod kierownictwem artystycznym skrzypka Alexandra Sitkovetsky’ego, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie kierowana przez Michała Klauzę z pianistą Barry Douglasem.
Na Festiwalu po raz pierwszy zaprezentowała się Orkiestra Filharmonii Luksemburskiej, prowadzona przez wschodzącą gwiazdę dyrygentury – Gustava Gimeno. Solistką była włoska pianistka Beatrice Rana, która wykonała mało znany Koncert fortepianowy a-moll op. 7 Clary Schumann, zarejestrowany przez artystkę na płycie wydanej w 2023 r. Debiutem będzie również występ Młodzieżowej Orkiestry Filharmonii w Bergen pod dyrekcją maestro Lawrence’a Fostera oraz solisty – młodego skrzypka izraelskiego pochodzenia Yamena Saadi’ego. To wydarzenie już jutro (26 marca) o godz. 19.30 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej.
Gorąco oczekiwano także recitalu jednego z największych współczesnych pianistów – Louise’a Lortiego i jego prezentacji cykli wariacji skomponowanych przez Beethovena, Mendelssohna, Faurégo i Thomasa Adèsa. Dużym zainteresowaniem cieszył się także wyczekiwany recital litewsko-francuskiej pianistki Mūzy Rubackytė z utworami Ferenca Liszta i Beethovena. Twórczość patrona festiwalu na skład instrumentalny tria fortepianowego wypełnił koncert cenionego zespołu Guarneri Trio Prague.
Nieznane opery Dariusa Milhauda
W kontynuacji cyklu Nieznane opery Łukasz Borowicz zaproponował dwa dzieła sceniczne Dariusa Milhauda w wersji koncertowej: „Balet śpiewany” Salade (1924) i operę „Biedny marynarz” (1927). Wykonawcami partii solowych było doborowe grono polskich śpiewaków młodego pokolenia: Natalia Rubiś, Magdalena Lucjan, Mateusz Zajdel, Krystian Krzyszowiak i Adrian Janus, wspierani przez doświadczonych artystów – Wojciecha Gierlacha i Roberta Gierlacha. Operowy wymiar miał także koncert zespołu I Virtuosi della Scala pod batutą Massimiliano Caldiego, który wypełniła muzyka Giacomo Pucciniego, przypominając o przypadającej w tym roku 100. rocznicy śmierci operowego mistrza. Z kolei w koncercie adresowanym do dziecięcej widowni usłyszeliśmy baśń Marii Konopnickiej „O krasnoludkach i sierotce Marysi” z muzyką Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu muzyków Orkiestry Akademii Beethovenowskiej i pianisty Krzysztofa Książka pod kierownictwem Macieja Tworka.
Zgodnie z tradycją główny nurt koncertowy uzupełniają cykliczne wydarzenia towarzyszące: Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej i Międzynarodowe Sympozjum Naukowe. 28. edycję wielkanocnego Festiwalu anonsuje plakat autorstwa Danuty Dąbrowskiej-Siemaszkiewicz.
Co przed nami
25 marca, godz. 19.30
Filharmonia Narodowa – Sala Koncertowa
ul. Sienkiewicza 10
Wykonawcy:
Christian Danowicz – skrzypce
Alexander Sitkovetsky – skrzypce
NFM Orkiestra Leopoldinum
Alexander Sitkovetsky – dyrygent
Utwory:
Wolfgang Amadeus Mozart, Divertimento D-dur KV 251
Andrzej Panufnik, Koncert skrzypcowy
Alfred Schnittke, Moz-Art à la Haydn na dwoje skrzypiec i smyczki
Joseph Haydn, Symfonia Es-dur „Filozof” Hob. I:22
26 marca, godz. 19.30
Filharmonia Narodowa – Sala Koncertowa
ul. Sienkiewicza 10
Wykonawcy:
Yamen Saadi – skrzypce
Bergen Philharmonic Youth Orchestra
Lawrence Foster – dyrygent
Utwory:
Ludwig van Beethoven / Paul Hindemith, Geschwindmarsch z Symphonii Serena
Krzysztof Penderecki, I Koncert skrzypcowy Johannes Brahms, I Symfonia c-moll op. 68
27 marca, godz. 19.30
Filharmonia Narodowa – Sala Koncertowa
ul. Sienkiewicza 10
Wykonawcy:
Barry Douglas – fortepian
Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
Michał Klauza – dyrygent
Utwory:
Richard Wagner, Wstęp do dramatu muzycznego Tristan i Izolda
Johannes Brahms, I Koncert fortepianowy d-moll op. 15
Ludwig van Beethoven, III Symfonia Es-dur „Eroica” op. 55
28 marca, godz. 19.30
Filharmonia Narodowa – Sala Koncertowa
ul. Sienkiewicza 10
Koncert pamięci Borisa Pergamenschikowa w 20. rocznicę śmierci artysty
Wykonawcy:
Claudio Bohórquez – wiolonczela
Stathis Karapanos – flet
Rafał Bartmiński – tenor
Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
Piotr Piwko – kierownik chóru
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Jurek Dybał – dyrygent
Piotr Artur Wolanin – asystent dyrygenta
Utwory:
Krzysztof Penderecki, Koncert na altówkę i orkiestrę (wersja na wiolonczelę), Koncert fletowy
Karol Szymanowski, III Symfonia „Pieśń o nocy” op. 27
29 marca, godz. 19.30
Teatr Wielki Opera Narodowa – Sala Moniuszki, Plac Teatralny 1
Finał Festiwalu (patronat Finału – ORLEN)
Wykonawcy:
Iwona Sobotka – sopran
Adam Kutny – baryton
Chór Filharmonii Narodowej
Bartosz Michałowski – dyrektor chóru
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Andrzej Boreyko – dyrygent
Utwory:
Gabriel Fauré, Requiem d-moll op. 48
Krzysztof Penderecki, Stabat Mater
Francis Poulenc, Stabat Mater
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kultura/686299-wiadomo-ze-jak-wiosna-to-w-warszawie-beethoven