Czy 88 gala Oscarów była zaskoczeniem? Na pewno liczba dowcipów prowadzącego Chrisa Rocka z „rasizmu Akademii” była spora. Akcent „murzyński” zdominował rozdanie Oscarów, ale w sposób ujmujący. Na Oscarach wystąpił też wiceprezydent USA Joe Biden z politpoprawnym apelem o koniec przemocy wobec kobiet.
Co z zaskoczeniami artystycznymi? Kilka ich było. Brak Oscara dla Sylvestra Stallone ( kosztem Marka Rylance’a za „Most Szpiegow”), drugoplanowy Oscar kobiecy dla Alicia Vikander dla „Dziewczyny z portretu”- już na początku Akademia poszła pod prąd przewidywaniom. Może cieszyć wielki sukces „Mad Maxa” ponad 70 letniego weterana Georga Millera. Znakomity film akcji zgarnął 6 Oscarów- wszystkie techniczne.
Po 6 nominacjach Oscara odebrał w końcu maestro Ennio Morricone za muzykę do „Nienawistnej ósemki” Quentina Tarantino. To nagroda dla całej twórczości tego wielkiego artysty i docenienie szczególnie jego muzyki do spaghetti westernów Sergio Leone. To był najbardziej wzruszający moment Oscarów. Włoski kompozytor dostał owację na stojąco. Warto nadmienić, że Morricone ma na końcie Oscara honorowego za…całokształt twórczości.
Oscara zdobył w końcu Leonardo di Caprio. Nie dostał go za swoją najlepszą rolę w karierze, ale nagroda należa mu się już dawno. Leo podziękował nie tylko Irranitu, ale również Martinowi Scorsese za pomoc w karierze. To właśnie za role u jednego z najwybitniejszych reżyserów XX wieku Di Caprio zasłużył na statuetki.
Cieszy też sukces Brie Larson, choć wstrząsający „Room” nie dostał więcej nagród. Drugiego Oscara z rządu za reżyserię dostał Alejandro G. Inarritu za „Zjawę”. Niezasłużenie, choć Meksykanin jest naprawdę objawieniem Hollywood. Rok temu zgarnął Oscary za „Birdmana”. Jest trzecim reżyserem w historii z Oscarem dwa razy z rzędu, stając obok Joseph L. Mankiewicza i John Forda.
Natomiast największym zaskoczeniem Oscar dla „Spotlight”, opowiadającym o śledztwie bostońskich dziennikarzy odkrywającym pedofilski skandal w Kościele katolickim. Czy jest to ideologiczna nagroda? W pewnym sensie tak, choć jest to kawał świetnego kina. Twórcy nie omieszkali zaapelować do papieża Franciszka o walkę z przypadkami pedofilii w Kościele. Cóż, od jakiegoś czasu Kościół walczy z nią bezkompromicowo.
„Spotlight” jest kolejnym hollywoodzkim obrazem, który bez agresji, ideologicznego zacietrzewienia mocuje się z tematyką pedofili w Kościele. To ciekawe, że najbardziej jednowymiarowe ataki artystyczne na grzechy Kościoła w kwestii pedofili wychodzą z Europy, a nie protestanckiej Ameryki. Obok wymienionego wyżej serialu, w którym pokazano też jak Kościół próbuje pomóc ofiarom pedofilów, za oceanem powstała wybitna „Wątpliwość” z 2008, gdzie mogliśmy przekonać się jaki dramat spotyka duchownego niesłusznie oskarżonego o zbrodnie wobec dzieci, ale też przebiegłość pedofilów usypiających czujność swoich braci i siostry w wierze.„Spotlight” tak wielowymiarowy i głęboki nie jest. Stanowi jednak przykład solidnego i obiektywnego filmu w starym amerykańskim stylu. Warto go obejrzeć bez uprzedzeń by zobaczyć jak bardzo Kościołowi zaszkodzili ci, którzy zapomnieli, że tylko prawda wyzwala. I tylko ona jest ciekawa.
pisał o filmie na naszym portalu Łukasz Adamski.
Najlepszy film
„Big Short” NASZA RECENZJA
„Most szpiegów” NASZA RECENZJA
„Brooklyn”NASZA RECENZJA
„Mad Max: Na drodze gniewu” NASZA RECENZJA
„Marsjanin” NASZA RECENZJA
„Zjawa” NASZA RECENZJA
„Pokój” NASZA RECENZJA
„Spotlight”NASZA RECENZJA WYGRANA
Najlepszy reżyser
Adam McKay - „Big Short”
George Miller - „Mad Max: Na drodze gniewu”
Alejandro G. Inarritu - „Zjawa” WYGRANA.
Lenny Abrahamson - „Pokój”
Thomas McCarthy - „Spotlight”
Najlepszy aktor
Bryan Cranston - „Trumbo”
Matt Damon - „Marsjanin”
Leonardo DiCaprio - „Zjawa” WYGRANA
Michael Fassbender - „Steve Jobs”
Eddie Redmayne - „Dziewczyna z portretu”
Najlepsza aktorka
Cate Blanchett - „Carol”
Brie Larson - „Pokój” WYGRANA
Jennifer Lawrence - „Joy”
Charlotte Rampling - „45 lat”
Saoirse Ronan - „Brooklyn”
Najlepszy aktor drugoplanowy
Christian Bale - „Big Short”
Tom Hardy - „Zjawa”
Mark Ruffalo - „Spotlight”
Mark Rylance - „Most szpiegów” WYGRANA
Sylvester Stallone - „Creed”
Najlepsza aktorka drugoplanowa
Jennifer Jason Leigh - „Nienawistna ósemka”
Rooney Mara - „Carol”
Rachel McAdams - „Spotlight”
Alicia Vikander - „Dziewczyna z portretu” WYGRANA
Kate Winslet - „Steve Jobs”
Najlepszy scenariusz oryginalny
Alex Garland - „Ex Machina”
Matt Charman, Ethan Coen, Joel Coen - „Most szpiegów”
Pete Docter, Meg LeFauve, Josh Cooley - „W głowie się nie mieści”
Tom McCarthy, Josh Singer - „Spotlight”- WYGRANA
Jonathan Herman, Andrea Berloff - „Straight Outta Compton”
Najlepszy scenariusz adaptowany
Adam McKay i Charles Randolph - „Big Short” WYGRANA
Drew Goddard - „Marsjanin”
Emma Donoghue - „Pokój”
Phyllis Nagy - „Carol”
Nick Hornby - „Brooklyn”
Najlepszy film zagraniczny
„W objęciach węża”
„Krigen”
„Mustang”
„Syn Szawła”, reż: Laszlo Nemes WYGRANA
„Theeb”
Najlepszy film animowany
„Anomalisa”
„Boy and the World”
„W głowie się nie mieści” Peter Docer, Ronnie del Carmen WYGRANA
„Baranek Shaun”
„Marnie. Przyjaciółka ze snów”
Najlepszy dokument
„Amy” WYGRANA
„Cartel Land”
„Scena ciszy”
„What Happened, Miss Simone?”
„Winter On Fire: Ukraine’s Fight for Freedom”
Najlepsze zdjęcia
„Carol” Edward Lachman
„Nienawistna ósemka” Robert Richardson
„Mad Max: Na drodze gniewu” John Seale
„Zjawa” Emmanuel Lubezki WYGRANA
„Sicario” Roger Deakins
Najlepsza piosenka
„Spectre”, Jimmi Napes, Sam Smith
Najlepsza muzyka
Ennio Morricone ( „Nienawistna Ósemka”)
Najlepsze efekty specjalne
„Ex Machina”
Najlepszy dźwięk
„Mad Max: Na drodze gniewu”
Najlepszy montaż dźwięku
„Mad Max: Na drodze gniewu”
Najlepsze kostiumy
„Mad Max: Na drodze gniewu”
Najlepsza scenografia
„Mad Max: Na drodze gniewu”
Najlepsza Charakteryzacja
„Mad Max: Na drodze gniewu”
Najlepszy montaż
„Mad Max: Na drodze gniewu”
Reszta nagród pod tym adresem: TUTAJ
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kultura/283374-oscary-rozdane-zaskoczenia-i-przewidywalne-triumfy-spotlight-najlepszym-filmem-porazka-stallone-wygrana-di-caprio-6-oscarow-dla-mad-maxa