Rękopisy Włodka Pawlika w zbiorach Biblioteki Narodowej

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
fot. PAP/Leszek Szymański
fot. PAP/Leszek Szymański

Dziewięć zeszytów nutowych ze szkicami utworów Włodka Pawlika, w tym m.in. rękopisy muzyki do filmów „Rewers” i „Wichry Kołymy”, trafiło do Archiwum Jazzu Polskiego Biblioteki Narodowej. Uroczyste przekazanie odbyło się w czwartek w Warszawie.

W 2011 rozpoczęliśmy zachowywanie tego, co w polskiej kulturze muzycznej do tej pory nie było odpowiednio ocenione, a należy do jej najgodniejszych, najważniejszych i najpiękniejszych tradycji

— powiedział w czwartek dyrektor Biblioteki Narodowej dr Tomasz Makowski.

Kiedy spotkaliśmy się wtedy, aby przekazać umowę przekazania do Narodowej Książnicy zbiorów Krzysztofa Komedy, mówiliśmy, że rozpoczynamy duży projekt, którego celem jest zachowanie dorobku jazzu polskiego. Już wtedy cel był oczywisty. Do rękopisów Fryderyka Chopina (…), Szymanowskiego, Bacewicz, Fitelberga itd., dołączamy kolejne dokumenty kompozytorów jazzowych

— dodał.

Jak ocenił, „polski jazz jest jednym z dowodów na potrzebę wolności w kraju, w którym nie zawsze ta wolność była nam dana”.

To dzieło jeszcze kilka lat temu nie było oczywiste. Dziś, po kilku latach, jazz w Polsce nie wymaga specjalnej promocji. Jest oczywistą i trwałą częścią kultury

— zauważył. Dodał, że archiwum dołączone dziś do tradycji zamkniętych, jak rękopisy Krzysztofa Komedy, „znakomicie świadczy o trwałości, żywotności i znaczeniu jazzu polskiego w 2015 roku”.

Włodek Pawlik przekazał Bibliotece Narodowej, prócz rękopisów muzyki do filmów, zeszyty nutowe ze szkicem jego II koncertu fortepianowego oraz muzyki skomponowanej do wierszy polskich poetów. Były to utwory z płyt „Struny na ziemi” (do poezji Jarosława Iwaszkiewicza), „Miłosz Jazz Project” (Czesława Miłosza) oraz z widowiska muzycznego „Wieczorem” inspirowanego twórczością Józefa Czechowicza.

Po podpisaniu umowy w Pałacu Rzeczpospolitej odbyła się rozmowa o jazzie. Wziął w niej udział, prócz Włodka Pawlika, tłumacz i pisarz Janusz Drzewucki, a także krytyk jazzowy Marek Dusza; rozmawiali m.in. o okolicznościach wręczenia kompozytorowi nagrody Grammy, festiwalach jazzowych oraz ich pierwszych kontaktach z jazzem i o tym, czy da się nauczyć jazzu.

Uroczystość zamknął koncert artysty. Pawlik zagrał „Pierwszy pocałunek” napisany do filmu „Rewers” i „Ellenai” z płyty „Anhelli”.

Kolekcja rękopisów jazzowych tworzy Archiwum Jazzu Polskiego. Zbiór tworzą również m.in. dokumenty po Zbigniewie Seifercie i Janie Borkowskim oraz wycinki prasowe na temat festiwali jazzowych. Jak powiedział dyrektor Biblioteki Narodowej poszerzenie go o rękopisy Włodka Pawlika jest kolejnym krokiem na drodze do zgłoszenia Archiwum Jazzu Polskiego do programu Pamięć Świata UNESCO, „dzięki któremu kolekcja zostanie trwale zachowana również w perspektywie światowej”.

Włodek Pawlik jest pianistą jazzowym i kompozytorem. Ukończył klasę fortepianu prof. Barbary Hesse-Bukowskiej w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie następnie zdobył doktorat. Tworzył m.in. dzieła symfoniczne i muzykę dla filmu i teatru. Nagrał 24 autorskie płyty, w styczniu 2014 roku został laureatem nagrody Grammy za album „Night in Calisia”.

lap/PAP

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych