Kate Liu otrzymała więcej 10 oznaczających najwyższą ocenę, niż zwycięzca Konkursu - Narodowy Instytut Fryderyka Chopina podał do publicznej wiadomości punktację Konkursu Chopinowskiego.
Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, że po zakończeniu XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina zostanie podana informacja o tym, jak oceniali jurorzy grę pianistów, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, organizator Konkursu, ogłosił właśnie te wyniki.
Zmagania konkursowe pianistów oceniało siedemnastoosobowe międzynarodowe jury pod przewodnictwem prof. Katarzyny Popowej-Zydroń, w składzie: Dmitri Alexeev, Martha Argerich, Philippe Entremont, Akiko Ebi, Nelson Goerner, Adam Harasiewicz, Andrzej Jasiński, Yundi Li, Garrick Ohlsson, Janusz Olejniczak, Piotr Paleczny, Ewa Pobłocka, John Rink, Wojciech Świtała, Dang Thai Son oraz Dina Yoffe.
Po występach finałowych jurorzy oceniali uczestników w liczbach całkowitych w skali 1–10 - przy czym 1 była oceną najniższą, a 10 - najwyższą. Podobnie jak w poprzedzających finał etapach juror nie oceniał swojego studenta. Najwyższą ocenę juror mógł przyznać tylko jednej osobie, a suma przyznanych przez jurora punktów nie mogła być większa niż 55.
Najwyżej laureata Konkursu Koreańczyka Seong-Jin Cho ocenili, przydzielając mu po 10 punktów, dwaj jurorzy: Dmitri Alexeev i Janusz Olejniczak; po 9 punktów przyznało mu dwunastu członków jury: Martha Argerich, Akiko Ebi, Nelson Goerner, Andrzej Jasiński, Garrick Ohlsson, Piotr Paleczny, Ewa Pobłocka, Katarzyna Popowa-Zydroń – przwodnicząca jury, John Rink, Wojciech Świtała, Dina Yoffe oraz Yundi.
Były jeszcze oceny: 8-punktowa Thai Son Danga oraz 6-punktowa Adama Harasiewicza.
Najniżej ocenił zwycięzcę Konkursu, obdarzając go 1 punktem - Philippe Entremont.
Kanadyjski pianista Charles Richard-Hamelin, który uhonorowany został drugą nagrodą główną, otrzymał dwie oceny 10–punktowe od Nelsona Goernera i Katarzyny Popowej-Zydroń. Pozostali jurorzy jednak ocenili go nieco niżej niż Koreańczyka, przydzielając mu pięć 9 i pięć 8. W ocenie Charlesa Richarda-Hamelin jurorzy nie zeszli poniżej 6 punktów.
Laureatka trzeciej nagrody głównej Kate Liu, amerykańska pianistka, urodzona w Singapurze, otrzymała aż trzy najwyższe oceny 10-punktowe od Andrzeja Jasińskiego, Piotra Palecznego i Wojciecha Świtały. Zdobyła zatem o jedną 10 więcej niż zwycięzca Konkursu Seong-Jin Cho.
Czterech jurorów dało Kate Liu po 9 punktów: Adam Harasiewicz, Garrick Ohlsson, Janusz Olejniczak i Katarzyna Popowa-Zydroń. Najniżej – 3 punktami - oceniła tę pianistkę jurorka Akiko Ebi. Nie oceniał jej Thai Son Dang, ponieważ Kate Liu jest jego studentką.
W I, II i III etapie jury oceniało grę uczestników Konkursu w dwóch systemach: punktowym i „tak-nie”. W obu systemach juror nie oceniał występu swojego studenta, wpisując na karcie ocen wyłącznie symbol „S”. System punktowy polegał na ocenie występu uczestnika w liczbach całkowitych w skali 1–25. W systemie „tak-nie” juror wyrażał swoją opinię dotyczącą promocji danego uczestnika do następnego etapu.
Więcej informacji na temat ocen jury na stronie internetowej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina: www.nifc.pl
XVII Międzynarodowy Konkurss Pianistyczny im. Fryderka Chopina odbywał się od 1 października do 23 października w Filharmonii narodowej w Warszawie.
bzm/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kultura/269545-poznalismy-zasady-punktacji-na-konkursie-chopinowskim