Arcybiskup metropolita krakowski Marek Jędraszewski odprawił w Kaplicy Arcybiskupów Krakowskich Mszę św. dla Fundacji „Pro Humana Vita”, gdzie podkreślił stanowisko Kościoła katolickiego w sprawie legalizacji związków jednopłciowych wyłożone w dokumencie Kongregacji Nauki Wiary z 3 czerwca 2003 r.
Podczas homilii, metropolita krakowski nawiązywał do czytanej Ewangelii i stwierdził, że Chrystus postawił Żydom zarzut, że przewidywali zjawiska atmosferyczne, ale nie używali rozumu. Dla porównania św. Janowi Chrzcicielowi wystarczyły znaki i to właśnie nim rozpoznał w Jezusie Zbawiciela i Mesjasza, zapowiadanego przez proroków.
„Moralna schizofrenia”
Arcybiskup Jędraszewski wyjaśniał, że Ewangelia to najlepsze wyjście dla oceny tego, co we współczesnym świecie się dzieje, zwłaszcza w obszarze ochrony życia. Hierarcha bardzo mocno zaznaczył, że postawa ludzi, którzy walczą o legalizację aborcji lub jej dokonują jest godna napiętnowania.
Jego zdaniem, zwolennicy liberalizacji aborcji cierpią na swoistą „schizofrenię”, a to dlatego, że w jednych przypadkach akceptują konkluzje nauk przyrodniczych, a w innych się im przeciwstawiają. Szczególnie istotna w tej sprawie jest pozycja lekarza, który ratuje życie i zdrowie swoich pacjentów, ale może też być jednocześnie osobą negującą ustalenia współczesnej genetyki i embriologii w kontekście określania zabicia dziecka w procedurze aborcyjnej mianem „terminacji” czy „zabiegu”.
Zdajemy sobie sprawę, że panuje taka schizofrenia w niektórych środowiskach medycznych. Że panuje schizofrenia, gdy chodzi o całą tę otoczkę medialną i kulturową współczesnego świata, którą św. Jan Paweł II często nazywał „cywilizacją śmierci”
— mówił abp Jędraszewski.
Podkreślił on też konieczność „odkrywania fundamentów”, które zakorzenione są w prawie naturalnym oraz regułach wiary chrześcijańskiej, a które są najlepiej opisane w liście św. Pawła do Efezjan. Z tej wiary - jak ocenił hierarcha - kiełkują moralne zasady życia chrześcijańskiego.
Arcybiskup krakowski powoływał się na treść encykliki Jana Pawła II „Evangelium vitae”, gdzie Ojciec Święty zawarł naukę o świętości i nienaruszalności ludzkiego życia.
Boże Narodzenie objawiło również głęboki sens każdych ludzkich narodzin i ukazuje, że radość mesjańska jest fundamentem i wypełnieniem tej radości, jaką przynosi każde dziecko przychodzące na świat
— zaznaczył w encyklice Papież Polak.
Hierarcha zaznaczył, że Rok Święty 2025 ma prowadzić do Świętego Roku Odkupienia 2033.
Jezus, przedstawiając istotę swojej odkupieńczej misji, mówi: „Ja przyszedłem po to, aby [owce] miały życie i miały je w obfitości». Ma tu w rzeczywistości na myśli owo życie ‘nowe’ i ‘wieczne’, polegające na komunii z Ojcem, do której każdy człowiek zostaje bez żadnych zasług powołany w Synu za sprawą Ducha Uświęciciela”
— cytował papieską encyklikę arcybiskup Jędraszewski.
Nauczanie etyczne Kościoła
Ważnym symbolem walki o cywilizację życia oraz świętość i godność każdej ludzkiej osoby jest prof. Wanda Półtawska, przyjaciółka i współpracowniczka Jana Pawła II, której pierwsza rocznica śmierci była przeżywana 24 października.
Krakowski metropolita wskazał więc w homilii na świadectwo jej życia i pracy.
Wiemy, że na miarę swoich możliwości świadczenia broniła wspaniałej wizji człowieka, jaką zawdzięczany Wcielonemu Synowi Bożemu Jezusowi Chrystusowi. To odnosi się także do problemu homoseksualizmu
— wyjaśniał.
W tym kontekście odniósł się do głośnego wywiadu kard. Kazimierza Nycza, metropolity warszawskiego, w którym powiedział on, że „Kościół nie będzie się wtrącał w prace legislacyjne w parlamencie”.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Kard. Nycz stanął w obronie ks. Olszewskiego: „Czy aresztowanie tymczasowe musi trwać tak długo?”. Mówił też o związkach partnerskich
Abp Jędraszewski przypomniał więc oficjalne stanowisko Kościoła katolickiego ws. związków jednopłciowych, wyrażone w dokumencie Kongregacji Nauki Wiary z 3 czerwca 2003 r.
Nauczanie Kościoła o małżeństwie i o komplementarności płci w rzeczywistości przekazuje prawdy wskazane przez prawy rozum (recta ratio) i wynika wprost z prawa naturalnego, niezmiennego i trwałego pośród zmian historycznych (Katechizm Kościoła Katolickiego, n. 1958), ustanowionego przez rozum i wypisanego w sercu każdego człowieka, potwierdzonego przez Boże Objawienie”
— cytował.
Wyjaśniał, że z punktu widzenia nauczania Kościoła, teologia moralna sprzeciwia się niesprawiedliwej dyskryminacji homoseksualistów, ale też akceptacja dla legalizacji związków par jednopłciowych. W tej mierze, tolerancja wobec osób homoseksualnych w żaden sposób nie może być wykorzystywana dla tłumaczenia zmian, które zaprzeczają prawu naturalnemu i instrumentalnie traktowana dla doraźnych celów.
Co więcej, państwo, legalizując związki partnerskie, uchybia swojemu obowiązkowi promowania i zasadniczej ochrony instytucji małżeństwa, jako dobra wspólnego. Tymczasem Konstytucja RP i inne przepisy prawa państwowego nadają instytucji małżeństwa szczególne znaczenie z uwagi na to, że odgrywa ona znaczącą rolę dla dobra publicznego. Ludzka społeczność zawdzięcza swoje przetrwanie dzięki rodzinie, podstawowej komórce społecznej, zbudowanej w oparciu o prawdziwe małżeństwo
— przytaczał dalej treść watykańskiego dokumentu abp Jędraszewski.
Zdaniem Kościoła aprobata dla legalizacji tzw. związków partnerskich nieuchronnie prowadzi do redefinicji małżeństwa i rodziny i jest pierwszym krokiem do otwarcia furtki dla przysposabiania dzieci przez homoseksualne pary.
Obowiązki katolików
Dla wzmocnienia przekazu Kościoła katolickiego w tej sprawie, arcybiskup krakowski cytował dalej fragmenty z ‘Uwag dotyczących projektów legalizacji związków między osobami homoseksualnymi”.
W pierwszym z nich wskazuje się na postawę polityków katolickich, którzy zobowiązani są przez Kościół do publicznego i jasnego wyrażenia swojego sprzeciwu wobec wszelkich legislacyjnych projektów przychylnych legalizacji związków homoseksualnych. W myśl tej zasady, każde głosowanie wbrew zasadom Kościoła katolickiego jest „czynem poważnie niemoralnym”.
W drugim fragmencie, abp Jędraszewski wskazuje na nauczanie Kościoła w kontekście sytuacji katolików, gdy prawo to zostało już przegłosowane.
Konieczne jest przeciwstawienie się w sposób jasny i wyrazisty. Należy wstrzymać się od jakiejkolwiek formalnej współpracy w promowaniu i wprowadzaniu w życie praw tak wyraźnie niesprawiedliwych, a także, jeśli to możliwe, od działania na poziomie wykonawczym. W tej materii każdy może odwołać się do prawa odmowy posłuszeństwa z pobudek sumienia
— cytował hierarcha.
Nie może dojść do sytuacji, którą zarzucał Jezus Żydom, że jedne rzeczy potrafią ogarnąć i przewidzieć rozumem, a w innych przypadkach z użycia tego rozumu rezygnują. Rezygnacja z użycia rozumu jest kapitulacją tego rozumu. O odwagę bycia rozumnym prośmy Pana Boga podczas tej Mszy św. za przyczyną św. Jana Pawła II Wielkiego
— podkreślił abp Marek Jędraszewski.
CZYTAJ TEŻ:
maz/diecezja.pl/X
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kosciol/711107-zwiazki-partnerskie-abp-jedraszewski-broni-nauki-kosciola