Stowarzyszenie Katechetów Świeckich chce, aby lekcje religii i etyki były obligatoryjne jako wymienne przedmioty szkolne. Ich zdaniem, obecność tych przedmiotów na każdym etapie kształcenia służy moralnemu i duchowemu rozwojowi dzieci i młodzieży.
Stowarzyszenie Katechetów Świeckich przekazało PAP list otwarty skierowany do prezydenta Andrzeja Dudy, marszałka Sejmu Szymona Hołowni i minister edukacji Barbary Nowackiej ws. lekcji religii i etyki.
Postuluje w nim jak najszybsze zawarcie porozumienia w kwestii moralnego i etycznego kształcenia dzieci i młodzieży poprzez „nadanie lekcjom religii oraz lekcjom etyki, obecnym od 33 lat w polskich szkołach, statusu zajęć obligatoryjnych, jako wymiennych przedmiotów szkolnych”.
Uważamy, że polska szkoła winna jeszcze bardziej wesprzeć rodziców w procesie wychowania ich dzieci, co jak ocenili posłuży zarówno ich indywidualnemu dobru jak i całego społeczeństwa
— dodali.
Zwrócili uwagę, że w procesie dojrzewania młody człowiek potrzebuje nie tylko pogłębionej wiedzy, która rozwija go intelektualnie, ale również odpowiedzi na pytania egzystencjalne, moralne i etyczne.
Zdaniem autorów listu „obecność religii i etyki w szkole na każdym etapie kształcenia służy moralnemu i duchowemu rozwojowi dzieci i młodzieży”. Ocenili, że uczą one również „tolerancji wobec innych niż chrześcijańskie poglądów” oraz są „przestrzenią do zadawania pytań i szukania na nie indywidualnych odpowiedzi”.
Dziwi nas obecne otwieranie pola potencjalnego konfliktu związanego z ograniczaniem nauczania religii i etyki w polskiej szkole, wbrew oczekiwaniom większości społeczeństwa oraz pozbawianiu nauczycieli tych przedmiotów pewności zatrudnienia
— napisało Stowarzyszenie Katechetów Świeckich.
Spotkanie konsultacyjne
W siedzibie MEN odbyło się spotkanie konsultacyjne z przedstawicielami Kościołów i związków wyznaniowych. „Sekretarz stanu Katarzyna Lubnauer przedstawiła propozycje zmiany przepisów zawarte w projekcie Rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach, które 1 października zostało skierowane do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych” - poinformował PAP rzecznik resortu Piotr Otrębski.
Propozycje MEN zakładają zmniejszenie liczby lekcji religii do jednej tygodniowo; lekcje te miałyby się też odbywać przed lub po obowiązkowych zajęciach edukacyjnych. Obecnie nauka religii w publicznych szkołach jest nieobowiązkowa i odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo.
Strona kościelna, którą reprezentował przewodniczący Komisji Wychowania KEP bp Wojciech Osial, a Kościół grekokatolicki bp Arkadiusz Trochanowski, sprzeciwiła się zmniejszeniu liczby lekcji religii w szkołach - wynika z komunikatu biura prasowego Konferencji Episkopatu Polski (KEP).
Przedstawiciele Episkopatu powtórzyli też swoje wątpliwości wobec wprowadzonej już noweli rozporządzenia MEN, która stanowi, że lekcje religii mogą odbywać się w łączonych grupach złożonych z uczniów na różnych poziomach edukacyjnych. Według strony kościelnej takie rozwiązania zostały podjęte niezgodnie z ustawą o systemie oświaty i będą one utrudniać realizację prawa dostępu do lekcji religii dla uczniów, których rodzice (lub oni sami) tego sobie życzą.
CZYTAJ TAKŻE:
md/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kosciol/709537-katecheci-pisza-do-prezydenta-i-minister-edukacji