Jaka przyszłość CPK - na ten temat zdecydowała się w rozmowie z Wirtualną Polską wypowiedzieć obecna wiceminister edukacji Joanna Mucha z Polski 2050 Szymona Hołowni. „Budowa portu w Baranowie w czasie kryzysu klimatycznego, gdzie ten ruch lotniczy na pewno będzie coraz mniejszy, a nie coraz większy, jest po prosu bez sensu” - stwierdziła jednocześnie proponując z zamian… rozbudowę lotniska w Modlinie.
W duże zakłopotanie – żeby nie mówić o „wsadzeniu na minę” - wprowadził dziennikarz Wirtualnej Polski Patrycjusz Wyżga znającą się na wszystkim b. minister sportu, a obecnie sekretarz stanu w resorcie edukacji narodowej Joannę Muchę, pytając ją o przyszłość Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Mucha zapytana została o zauważalną w Koalicji 13 Grudnia zmianę narracji ws. właśnie CPK, którego realizację koalicja Tuska obiecała w kampanii przedwyborczej wstrzymać i do niej nie wracać. Zmiana w podejściu do CPK podyktowana jest z jednej strony życzliwym wobec CPK głosem opinii publicznej, co dotyczy także części elektoratu Polski 2050. Z drugiej zaś strony jednoznacznymi opiniami ekspertów o wielkiej opłacalności tego strategicznego przedsięwzięcia. Dlatego obecnie ekipa Tuska mówi nie o wstrzymaniu i anulowaniu, ale potrzebie przeprowadzenia audytu.
Obecna wiceminister edukacji z Polski 2050 stwierdziła, że decyzja ws. CPK zostanie poprzedzona głęboką dyskusją z ekspertami, jednak już obecnie ma na ten temat własne zdanie.
Port w Modlinie winien zostać rozbudowany. Powinniśmy zbudować bardzo szybkie połączenie Warszawy z Modlinem. Powinniśmy rzeczywiście zbudować te szprychy, o których mówiliśmy, po to, żeby koleje dużych prędkości dla Polaków dostępne
— tłumaczyła.
Natomiast budowa portu w Baranowie w moim przekonaniu, w czasie kryzysu klimatycznego, gdzie ten ruch lotniczy na pewno będzie coraz mniejszy, a nie coraz większy, jest po prosu bez sensu
— oceniła Mucha.
Mam takie wrażenie, że większość osób z koalicji dzisiaj rządzącej mniej więcej w tym samym kierunku zmierza w kwestii CPK. To jest jeszcze dyskusja ekspertów, dyskusja osób, które zajmują się bezpieczeństwem
— dodała zastrzegając jednak, że „nie jest osobą, która w sposób jednoznaczny powinna wygłaszać swoje oczekiwania”.
Analizy ws. opłacalności CKP - naciągane
Pytana o poparcie społeczne dla CPK wiceminister Mucha stwierdziła, że „czeka na analizy, na podstawie których zostały podejmowano takie, a nie inne decyzje”.
Mam głębokie przekonanie, że te analizy okażą się bardzo mocno naciągane i być może na faktach przekonamy te osoby, które dzisiaj ewentualnie są za budową CPK w Baranowie, że ten pomysł się po prostu nie spina, nie ma biznesowego sensu
— stwierdziła.
Rozbudowa portu w Modlinie jest moim przekonaniu znacznie rozsądniejszym pomysłem. Projekt, nad którym pracował PiS – mam wrażenie, że to jest 90 proc. pieniędzy wyrzuconych w błoto. Tylko 10 proc. będzie tam rzetelnie pracowało.
— stwierdziła wiceszefowa MEN.
Pytana z kolei, czy wspomniany audyt nie będzie prowadzony pod tezę o „bardzo mocno naciąganych” analizach opłacalności realizacji CKP, minister Mucha stanowczo zaprzeczyła.
Nie stawiamy żadnych tez, aksjomatów na dzień dobry. Rzetelnie sprawdzamy dane, okoliczności
— stwierdziła wbrew swojemu wcześniejszemu „głębokiemu przekonaniu” i deklaracji z góry, że Koalicja 13 Grudnia przekona Polaków, iż „ten pomysł się nie spina”.
Internauci po publikacji nagrania z rozmową w mediach społecznościowych od razu pomogli pani minister w wyciąganiu wniosków zwracając m..in. uwagę, że „dojazd transportem publicznym na Modlin będzie nawet 2x dłuższy niż na CPK”.
W gonitwie podważających się wzajemnie i niesprawdzonych twierdzeń oraz własnych przekonań, którymi poseł Joanna Mucha z Polski 2050 obdarza świat, mało kto - poza liderem je partii - może jej dorównać.
CZYTAJ TAKŻE:
platforma X/rdm
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/681048-madrosci-muchy-cpk-w-czasie-kryzysu-klimatu-bez-sensu