Ekipa pod wodzą Donalda Tuska robi wszystko, by utopić strategiczną inwestycję - Centralny Port Komunikacyjny. Spółka poinformowała, że rada nadzorcza Centralnego Portu Komunikacyjnego powołała do zarządu spółki Dariusza Kusia - człowieka, który wprost mówił, że jest przeciwny realizacji projektu. Jednocześnie pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek powołał do rady nadzorczej Zbigniewa Szafrańskiego.
Człowiek przeciwny CPK w zarządzie spółki
Dariusz Kuś został powołany do zarządu przez radę nadzorczą w piątek, 2 lutego br. Został wybrany spośród pięciu kandydatów w postępowaniu kwalifikacyjnym ogłoszonym 22 stycznia.
Dariusz Kuś przez 16 lat (2007-2023) był prezesem Portu Lotniczego Wrocław. Odpowiadał m.in. za zaprojektowanie, organizację finansowania, budowę i przeniesienie działalności lotniska do nowej lokalizacji, a później za realizację inwestycji. Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego i Graduate School of Banking w Kolorado. Pracował w firmach inwestycyjnych jako dyrektor ds. inwestycji oraz zasiadał w zarządzie Banku Współpracy Europejskiej. Wcześniej był również dyrektorem Departamentu Bankowości Korporacyjnej w Kredyt Banku i Departamentu Skarbu w Banku Zachodnim WBK.
Dariusz Kuś w rozmowie z Rynkiem Lotniczym w 2023 roku wprost powiedział, że Centralny Port Komunikacyjny nie powstanie, ale możliwe, że kiedyś Lotnisko Chopina zostanie przeniesione do nowej lokalizacji.
Przekonywał, że PiS uczynił „absolutnie wszystko, aby nowy rząd był zmuszony do tego, żeby projekt pt. CPK teraz zatrzymać po to, by go gruntownie zbadać”.
Patrząc jednak nawet tylko z lotu ptaka nie można się oprzeć wrażeniu, że cały ten projekt został mocno przeskalowany, co może go uczynić niemożliwym do kontynuacji w tym kształcie
— oświadczył Kuś dodając, że to lotnisku Modlin „musi zostać umożliwione ‘wciśnięcie pedału gazu’ i trzymanie go najmocniej, jak się tylko da. Musi zostać przywrócona pełna zdolność inwestycyjna”.
W rozmowie Kuś mówił też, że zawsze powtarzał, że zamiast rozmawiać o CPK wolałby „rozmawiać o projekcie przeniesienia Lotniska Chopina do nowej lokalizacji, w miarę wyczerpywania się jego przepustowości w lokalizacji obecnej”.
Centralny Port Komunikacyjny nie powstanie, ale możliwe, że w pewnej perspektywie czasu Lotnisko Chopina zostanie przeniesione do nowej lokalizacji
— oświadczył Kuś.
19 stycznia rada nadzorcza CPK odwołała Mikołaja Wilda z funkcji prezesa spółki i Radosława Kantaka, członka zarządu ds. inwestycji kolejowych. Jednocześnie przewodniczący rady nadzorczej Filip Czernicki został oddelegowany na okres trzech miesięcy do pełnienia funkcji prezesa. W zarządzie pozostał Andrzej Alot, który odpowiada za sprawy finansowe.
Szafrański członkiem rady nadzorczej
Spółka poinformowała, że w czwartek, 1 lutego, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, działający jako Zgromadzenie Wspólników CPK, powołał Zbigniewa Szafrańskiego do pełnienia funkcji członka rady nadzorczej.
Zbigniew Szafrański od 1983 r. zawodowo związany jest z transportem kolejowym. Zajmował m.in. stanowiska członka zarządu – dyrektora ds. strategii i rozwoju w PKP SA i członka zarządu – dyrektora technicznego spółki PKP Energetyka. W latach 2009–2012 pełnił funkcję prezesa PKP Polskich Linii Kolejowych. Na forum międzynarodowym reprezentował polską kolej w wielu organizacjach, m.in. jako Przewodniczący Forum Systemów Kolejowych Międzynarodowego Związku Kolei (UIC) w Paryżu oraz Przewodniczący Grupy Infrastrukturalnej Organizacji Kolei Europejskich (CER) w Brukseli. Jest absolwentem Wydziału Elektrycznego Politechniki Łódzkiej o specjalności trakcja elektryczna. Ukończył również studia podyplomowe na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej i studia menedżerskie na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
17 stycznia br. został odwołany poprzedni skład rady nadzorczej CPK. Do nowej RN powołano: Filipa Czernickiego (przewodniczący), Andrzeja Ilkowa (wiceprzewodniczący), Adama Sanockiego (sekretarz) i Magdalenę Jaworską-Maćkowiak.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny została powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego m.in. budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz inwestycji towarzyszących - m.in. linii kolejowych, dróg ekspresowych i autostrad.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które powinny umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa.
CZYTAJ TAKŻE:
WKT/pap/rynek-lotniczy.pl
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/680817-ma-zaorac-cpk-do-zarzadu-powolano-przeciwnika-projektu