W sieci pojawił się ciekawy głos prezesa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców o „uczciwych” i „nieuczciwych” przeciwnikach Centralnego Portu Komunikacyjnego. „Polska potrzebuje dużego portu lotniczego - jesteśmy 5 gospodarką UE - CPK byłby 11 co do wielkości portem lotniczym UE” - wyjaśniał. „Zawalczmy o dominację w Europie Środkowo-Wschodniej. Nie ustawiajmy się z urzędu w roli peryferiów” - podkreślił.
Uczciwi i nieuczciwi przeciwnicy CPK
Uczciwi przeciwnicy CPK mają wyobraźnię podobną do komunistów po 2WŚ. Ci też uznali, że obwodnica Warszawy to megalomania i zbyt duzo kosztuje i postanowili zbudować dwie „autostrady” przez miasto - Jerozolimskie i Marszłkowską. Jest z tym gigantyczny problem do dzisiaj - większość ruchu w centrum, to ruch którego w ogóle nie powinno tam być, ale kierowcy nie mają wyboru
— napisał Cezary Kaźmierczak w serwisie X.
Polska potrzebuje dużego portu lotniczego - jesteśmy 5 gospodarką UE - CPK byłby 11 co do wielkości portem lotniczym UE. W zasięgu jego oddziaływania mieszka 180 mln ludzi - więc będzie rentowny. Zawalczmy o dominację w Europie Środkowo-Wschodniej. Nie ustawiajmy się z urzędu w roli peryferiów.
— podkreślił.
Ale są też nieuczciwi przeciwnicy CPK - chcący się podlizać lub biorący pieniądze od tych którzy na CPK stracą. A są to trzy podmioty - lotniska w Lipsku i Berlinie oraz niemiecki budżet. Chodzi o miliardy z cargo i cła. W tej chwili cargo do Polski idzie w dużej mierze przez te porty
— tłumaczył dalej.
Szef ZPP spuentował:
Czy gdyby groziła Ci utrata tych miliardów siedziałbyś spokojnie? Ja na pewno nie.
„Powstanie CPK jest koniecznością”
Inwestycje Centralnego Portu Komunikacyjnego są realizowane zgodnie z harmonogramem - przekazało na koniec listopada Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Od połowy października wzrosło zainteresowanie mieszkańców sprzedażą nieruchomości pod budowę przyszłego lotniska - zauważono.
Ministerstwa przypomniało, że rząd przyjął Program Wieloletni, który zapewnia finansowanie projektu CPK do 2030 r. w wysokości 155 mld zł. Pozwoli to na kontynuację projektowania, wykup nieruchomości i realizację robót budowlanych. W październiku br. spółka CPK złożyła do Wojewody Mazowieckiego wniosek o decyzję lokalizacyjną dla lotniska. Po jej uzyskaniu już tylko krok będzie dzielić spółkę od wniosku o pozwolenie na budowę i rozpoczęcia właściwych prac budowalnych.
CPK to dziś prężnie rozwijająca się Grupa Kapitałowa, którą tworzą podmioty gwarantujące jakość w obszarach lotniskowym i kolejowym, np. Polskie Porty Lotnicze, czyli zarządca m.in. Lotniska Chopina i udziałowiec większości portów regionalnych w Polsce, czy Torpol, spółka budowlana wyspecjalizowana w infrastrukturze kolejowej
— podano.
Resort podał, że zgodnie z harmonogramem, pierwszy etap lotniska CPK, czyli powstanie dwóch równoległych dróg startowych oraz infrastruktury do obsługi 40 mln pasażerów, ma być uruchomiony w 2028 r.
Powstanie CPK jest koniecznością wobec osiąganej właśnie maksymalnej przepustowości Lotniska Chopina w Warszawie i ograniczeń w rozbudowie lotniska w Modlinie
— zaznaczono.
Centralny Port Komunikacyjny to węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.
CZYTAJ TAKŻE:
olnk/X/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/673056-szef-zpp-o-uczciwych-i-nieuczciwych-przeciwnikach-cpk